Mercedes-Benz ynder gerne at tilbyde en AMG model af stort set hele deres modelprogram. Det er vi selvfølgelig glade for, da AMG er det ypperste det tyske luksusbrand kan præstere, når det drejer sig om sport. Vi har tidligere testet A45 AMG og uddelte da også en del roser i den sammenhæng. Nu er turen så kommet til A-klassens højbenede søster med navnet GLA 45 AMG 4Matic. I forhold til den A45 AMG vi testede, så er ydelsen hævet med 21 hk, så den nu er oppe på hele 381 hk – og det er altså fra en 2,0 liters turbomotor med kun 4 cylindre.

 

GLA 45 AMG adskiller sig fra en standard GLA ved at have et betydeligt mere aggressivt design, hvilket er opnået ved hjælp af nogle meget velovervejede (fra designernes side, red.) skørter, fælge og grill. Samtidig kan du kende bilen på de fire afgangsrør, der ikke bare ser godt ud, men så sandelig også lyder godt. Vores GLA 45 AMG var udstyret med AMG sport exhaust system, hvor du via en knap i instrumentpanelet kan åbne og lukke for et spjæld og derved agere vækkeur for naboen på forholdsvis lang afstand. Du kan også vælge den mere humane fremgangsmåde og slukke for systemet, hvorefter bilen glider noget mere stille igennem landskabet. Men, hvad er formålet med en ”sjov knap”, hvis ikke man bruger den!

 

Du har fem forskellige indstillinger af bilens setup at vælge imellem. Individuel, comfort, sport, sport+ og race. Race-mode er med pga. AMG Performance pakken, hvor du bl.a. har sportsundervogn, differentialespærre og netop race mode. Jo mere du drejer på knappen, jo hårdere bliver undervognen, speederresponsen bliver hurtigere og lyden bliver mere markant. Samtidig tillader ESP-systemet lidt mere leg for hvert drej på knappen. I comfort-mode er bilen hurtig, men der går betydeligt længere tid fra du træder på speederen til bilen bevæger sig fremad. I sport+ og race reagerer bilen med det samme og speedometernålen passerer de 100 km/t efter sølle 4,4 sekunder. Topfarten er begrænset til 250 km/t.

 

På trods af sit højere tyngdepunkt, så er GLA 45 AMG en adræt dame, der takket være et præcist styretøj og et glimrende firehjulstræk meget gerne vil lege med i ordets mest positive forstand. Men, du bliver nødt til at huske på, at selvom motorkraften og teknikken er der, så når du på et tidspunkt dertil, hvor netop tyngdepunktet spiller ind – og det sker noget tidligere end det f.eks. er tilfældet med A45 AMG. De skålformede racersæder sørger dog for at holde dig på plads, når det rigtig går løs. Vælger du selv at skifte mellem de 7 fremadgående gear via de små shift paddles ved rattet, så forvent et lydscenarie af bedste karakter og et ordentlig los bagi ved hvert skifte. Det er virkelig underholdende!

 

I kabinen har Mercedes leget med lidt mere sportslige detaljer og det hele fremstår betydeligt mere råt end en standard GLA. Forvent dog ikke, at materialerne er på samme niveau, som du f.eks. finder i en C, E eller S-klasse. Plasten er lidt hårdere flere steder – men, det er jo så også en helt anden prisklasse.

 

Pladsen i kabinen er udmærket og specielt ved bagsæderne overraskes man over den gode plads. Men, kun til to personer, hvis man ønsker at sidde komfortabelt.

 

Et kritikpunkt er navigationssystemet. Her er tale om ”den billige” version, som Mercedes-Benz har valgt at benytte i de modeller, der ikke er udstyret med deres COMAND enhed. Jeg forstår ikke, at grafikken skal være så dårlig og lignede noget fra et TomTom anlæg fra 2005. Her måtte man godt træde i karakter og sætte et nyt system i – så dyrt er det hellere ikke. Og det er jo ikke fordi GLA er en billig bil. Vores testbil har en vejledende udsalgspris på 879.300,-. Men, med lidt herligheder fra listen over ekstraudstyr, der bl.a. tæller AMG performancesæder, Harman Kardon sound system, AMG Dynamic Plus pakke, 20” AMG fælge, Premium-pakke og AMG exhaust system, så ender prisen på 1.128.600,-. Altså ekstraudstyr for en lille kvart million. Det er selvfølgelig en hel del, men det er også de ting der gør at AMG skiller sig ud – specielt lyd, fælge og AMG Dynamic pakken. Sidstnævnte bør ikke undværes og koster knap 42.000,-.

 

Samlet set så er GLA AMG 4Matic et ualmindeligt underholdende bekendtskab. Hvorvidt den er for hard core til daglig kørsel, må den enkelte vurdere – jeg synes det ikke. Det kan dog være din nabo gør, for AMG exhaust knappen skal bare være aktiveret hele tiden. Når det så er sagt, så er bilen skabt til dem der elsker AMG. Det er en bil, hvor alt skriger ”se mig/hør mig” – og du skal bestemt ikke være bange for den opmærksomhed, der følger med. Så er det nemlig en helt anden bil du skal have.