Jeg har siden introduktionen godt kunne lide Mercedes-Benz mindste SUV, kaldet GLK. Godt nok var designet meget kantet og ikke helt i tråd med den designlinje, som Mercedes-Benz ellers havde lagt for dagen – men der var alligevel noget spændende over det. Ja, jeg fristes til at tro, at designteamet har siddet og kigget ud af vinduet, da en klassisk GL’er er kørt forbi, og er resten kommet af sig selv. Det var dog ikke alle der brød sig om det firkantede look, og dem har Mercedes imødekommet med det seneste face lift. GLK er blevet langt mere markant i sit udtryk, og virker bestemt mere voluminøs og potent. Den store snude med det enorme Mercedes-logo er virkelig dominerende – men på den gode måde! Jeg vil faktisk vove den påstand, at GLK nu har det look den skal have.

Også indvendigt er der sket store ændringer. Alt sidder som det skal, og kvaliteten er uovertruffen. Samtidig er de markante luftdysser, hentet fra supersportsvognen SLS, en lækker detalje, der klæder kabinen på bedste vis. Sæderne er virkelig gode og en tur på tværs af kongeriget i et stræk er ikke noget problem. Pladsen ved bagsæderne er imponerede god, mens de 450 liter i bagagerummet er tilstrækkelige, men betydeligt mindre end f.eks. Audi Q5.

Under den imponerende motorhjelm finder vi et pænt udvalg af herlige motorer. Vi har testet GLK 250 BlueTEC, der med sine 204 hk og enorme drejningsmoment på 500 Nm ved blot 1.600 o/min er noget af et kraftværk. BlueTEC teknologien gør dog, at bilen har en CO2-emission på 159 g/km og opfylder Euro 6 emissionsklassens krav. 250 BlueTEC er, som standard, udstyret med det permanente firehjulstræk 4Matic, der behovstilpasser kraftfordeling til de enkelte hjul.

Ved fuld acceleration er firehjulstrækket med til at sikre en imponerende accelerationstid til de 100 km/t på blot 8,0 sekunder. Det er ret imponerende for knap 2 tons tysk stål. Topfarten er 210 km/t. Gearkassen er den ekstremt lækre 7G-TRONIC PLUS, der leverer gnidningsfrie og hurtige gearskift i alle situationer. Sammenspillet mellem motor og gearkasse nydes virkelig på lande- og motorvej, hvor støjniveauet stort set ikke er eksisterende – selv ved høje hastigheder.

Bag rattet skal du virkelig være et skarn, hvis ikke du falder for GLK – specielt når der virkelig bliver gået til den mht. ekstraudstyr, så komfortniveauet er helt i top. Vores testbil havde en basispris på 913.900,- - og da der var lidt udstyr i bilen også (udstyr jeg fandt det naturligt at have, red.), så endte prisen på cirka 1,2 millioner kroner. Det er så her, at jeg lige må stoppe op en gang og tjekke prislisterne fra konkurrenterne. Hvis vi tager udgangspunkt i basisprisen, så koster en Audi Q5 3,0 TDI S-tronic med 245 hk kun 775.000,-, og en BMW X3 xDrive30d automatic med 258 hk koster 795.000,-. GLK koster altså henholdsvis 138.900,- og 118.900,- mere end biler i samme klasse og kvalitet, med samme udstyrsniveau og endda langt flere hk. Og der kan altså købes meget ekstraudstyr for de penge, eller endda endnu større motorer.

Ovennævnte ændrer dog ikke ved, at jeg er vild med den nye GLK 250 BlueTEC. Den kører formidabelt, ser rigtig god ud, og er kvalitetsmæssigt blandt de allerbedste. Motoren er vanvittig imponerende og sammenspillet med den 7-trins gearkasse helt perfekt. Super godt lavet Mercedes-Benz – lad os så bare få høvlet lidt af prisen!