Alsidighed er nøgleordet. Firehjulstræk og seks separate sæder

Ved at kombinere en personbils elegance med en stationcars rummelighed, tilsat fleksibel indretning med seks separate sæder kombineret med topmoderne firehjulstræk og drivlineteknik, åbner Mercedes-Benz R-Klasse et nyt markedssegment i grænsezonen til den traditionelle stationcar, minivanen og dagens elegante SUV (amerikansk for Sport and Utility Vehicle, ”Fritids- og arbejdskøretøj”).

 

Den første R-Klasse konceptbil blev kaldt Grand Sports Tourer, GST. Modelbetegnelsen eksisterer stadig, og indikerer, at dette først og fremmest er en bil for købere med krav om alsidighed. R-Klassen kan snart købes i Danmark, og den fås med to forskellige akselafstande; en ”normal” og en ”lang” version, sidstnævnte er forlænget med 23,5 cm.

R-Klassen produceres sideløbende med M-Klassen og den netop viste GL-Klasse på Mercedes-Benz amerikanske fabrik i Tuscalosa, Alabama. R-Klassen er 72 respektiv 307 mm længere, end den i forvejen rummelige E-Klasse stationcar. I R-Klassen sidder seks personer i separate sæder, hvoraf de fire forreste er de såkaldte kaptajn-stole. Den høje siddeposition giver et godt udsyn, og da stolene er placeret efter trappeprincippet, kan alle passagerer få frit udsyn fremad. På det bagerste sæde er der 946 mm hovedplads i den forlængede version, og 935 mm i standardversionen.

De bagerste sæderækker kan med enkle greb lægges ned for at give plads til bagage. Fire personer har adgang til et 1.075/957 mm langt lastgulv, og med to siddepladser i brug øges lastgulvets længde til 2.217/1.982 mm.Udtrykt i liter, er bagagevolumen (iflg. VDA) op til rudekant 550/663 liter bag den anden sæderække, respektive 1.384/1.156 liter bag forreste sæderække.

Den maksimale lastkapacitet, der forudsætter, at det medfølgende adskillelsesnet monteres, er 2.385/1.950 liter fra gulv til tag bag første sæderække. Elektrisk fjernbetjent bagklap fås som ekstraudstyr.

Lastkapaciteten er 645 respektive 655 kilo afhængig af model, og bilen må trække op til 2.100 kilo i samtlige versioner. For at kompensere for den høje lastkapacitet har R-Klassen luftaffjedring på bagakslen som standard og luftaffjedringen AIRMATIC kan bestilles til forakslen som ekstraudstyr.

 

4MATIC

Retningsstabilitet, fremkommelighed og køresikkerhed garanteres i R-Klassen af det permanente firhjulstræk 4MATIC. Naturligvis har R-Klassen også alle de elektroniske køresikkerhedssystemer, som Mercedes-Benz var de første til at indføre; antiblokerings bremser (ABS), antispin systemet (ASR) og det elektroniske stabiliseringsprogram (ESP) samt bremsekraftforstærkeren (BAS).

Samtlige siddepladser har nakkestøtter og trepunktsseler med både selestrammere og selekraftbegrænsere. Ud over to-trins airbags for, er der også sideairbags til de fire forreste pladser, samt windowbags langs hele bilens side.

PRE-SAFE

Til R-Klassen tilbydes også Mercedes’ unikke PRE-SAFE system, som kan forudse en evt. nært forestående ulykke og derfor placere de fire forreste passagerer med henblik på optimal beskyttelse. PRE-SAFE fås til R-Klassen som ekstraudstyr fra sommeren 2006.

For at give følelsen af at ”køre åbent”, fås der til R-Klassen et todelt panorama-glastag. Den forreste del kan vippes op i bagerste kant og åbnes som et traditionelt soltag. Det automatiske aircondition, THERMATIC, er standard, og som ekstraudstyr fås det fire-zonede THERMOTRONIC, der blandt andet kompenserer for solens indfaldsvinkel.

R-Klassen kommer fra introduktionen med Mercedes’ nyudviklede V6 benzin- og dieselmotorer, samt den velkendte V8 motor. Samtlige motorer opfylder EU’s miljøkrav - også uden dieselpartikkelfilter som imidlertid er standard i Danmark:

R320 CDI/R320 CDI Lang: V6 diesel, 2.987 ccm.

224hk/165 kW, 510 Nm mellem 1.600 og 2.800 omdrejninger i minuttet

0-100 km/t 8,7 sek. Topfart 222 km/t

Forbrug ved blandet kørsel: 10,5 – 10,8 km/l, CO2 246-253 g/km, EU4

R350/R350 Lang: V6 benzin, 3.498 ccm.,

272 hk/200 kW, 350 Nm mellem 2.400 og 5.000 omdr./min.

0-100 km/t 8,3 sek. Topfart 230 km/t

Forbrug ved blandet kørsel: 8,7-8,8 km/l, CO2 271-276 g/km, EU4

R500/R500 Lang: V8 benzin, 4.966 ccm.

306 hk/225 kW, 460 Nm mellem 2.700 og 4.750 omdr./min.

0-100 km/t 6,9 sek., Topfart 245 km/t

Forbrug ved blandet kørsel: 7,2-7,5 km/l, CO2 317-331 g/km, EU4

Samtlige motoralternativer leveres udelukkende med Mercedes’ 7-trins gearkasse: 7 G-TRONIC, der betjenes via den pladsbesparende DIRECT SELECT, gearvælger som er placeret på ratstammen. Karrosseriets lave luftmodstandskoefficient (Cw) på 0,31 på den mest aerodynamiske model, giver R-Klassen både et forholdsvis lavt brændstofforbrug samt et meget lavt vindstøjsniveau.