Mercedes-Benz bruger selv sloganet ”Familiebil i kongeklassen” om deres R-klasse – og kigger du på bilens enorme ydre, så er det meget passende. R-klassen har nogle år på bagen og har derfor fået sig et face lift, hvor specielt de ydre linjer er blevet opdateret og matcher nu 100 % den nye designstil fra det tyske luksusmærke.

R-klassen er lidt svær at sætte en label på og sige, hvilken type bil den er. For den kombinerer på bedste vis elementerne fra en SUV, en MPV og en almindelig personbil. Den gør det så godt, rent designmæssigt, at det er svært at finde noget, der matcher den. Designet forstærkes af de optioner, du har for individuel tilpasning, hvor bl.a. lækre LED-lygter er værd at fremhæve.

Indvendigt kan du heller ikke undgå at blive imponeret – specielt af pladsen. R-klassen har nemlig plads til syv personer – eller seks, hvis du vælger to kaptajnstole på 2. sæderække. En kombination, der giver et ekstra strejf af luksus. Luksus er også det passende ord, når vi kigger på kvaliteten af sæderne og de materialer, der er brugt – lige med én undtagelse. R-klassen produceres nemlig i USA, og det er som om, at plastkvaliteten i kabinen ikke helt er på normal Mercedes-Benz niveau. Samme fornemmelse får du også, når du benytter Command-systemet, hvor man ikke har et drejehjul til betjeningen, men knapper på instrumentpanelet. Der er nu ellers plads nok til en drejeknap i midterkonsollen. Den ikke altid suveræne kvalitet af plastmaterialerne i kabinen ses specielt ét sted, nemlig på drejetasterne til klimaanlægget. Det er virkelig synd, at man har valgt noget så billigt til en af de mest benyttede funktioner i bilen.

Ser du bort fra ovenstående, er det fuldstændig umuligt ikke at være vild med R-klassen, bilens rummelighed og indretning er suveræn. Samme ord kan passende bruges om det kraftværk af en motor, vores testbil var udstyret med. Den nye motor med betegnelsen 350 CDI dækker over en V6-dieselmotor på 3,0 liter. Motoren har 265 hk og et maksimalt drejningsmoment på sindssyge 620 Nm ved blot 1.600 o/min, hvilket er nok til at sende den 2,3 tons tunge og 5,16 meter lange R-klasse forbi de 100 km/t på blot 7,7 sekunder. Samtidig lover Mercedes-Benz, at brændstofforbruget ligger på 11,8 km/l, hvilket er helt korrekt. Vores testforbrug endte efter en uge på 11,78 km/l i gennemsnit.

R350 CDI er som standard udstyret med det lækre 7G-TRONIC automatgear – et perfekt match til den store motor. En dejlig detalje er, at gearvælgeren er monteret ved rattet, hvilket giver masser af aflæggeplads imellem sæderne. Vores testbil var desuden udstyret med firehjulstræk (4Matic), som på bedste vis giver et ekstra sikkerhedselement og forbedrer køreegenskaberne for den store bil. R-klassen er nemlig stor, og da vi testede ”L” versionen, der er 24 cm længere end standardmodellen, er der virkelig tale om en stor bil.

Det er tydeligt, at R-klassen er tiltænkt det amerikanske marked. Størrelsen alene gør det svært at bruge bilen på små europæiske veje – skulle man tro. Men det er ikke helt rigtig, for R-klassen er faktisk slet ikke så svær at have med at gøre. Selvfølgelig kan vi ikke rende fra de faktuelle mål på bilen – den føles bare ikke så stor, når du sidder bag rattet.

Prismæssigt er R-klassen slet ikke så tosset. Vores testbil var topmodellen med dieselmotor, firehjulstræk og ekstra akselafstand. Her er basisprisen 1,2 millioner kroner. Vi var så blevet velsignet med lidt ekstraudstyr i form af Parktronic parkeringshjælp, Thermotronic klimaanlæg, bi-Xenon forlygter, mørktonede sideruder, krompakke og sportspakke. Så alt i alt endte bilen med en pris på 1,44 millioner kroner. Du kan dog slippe billigere, hvis du vælger R 300 CDI med 190 hk og 440 Nm i drejningsmoment. Her er prisen en rund million. Topmodellen er R500 med 388 hk – her er prisen 1,5 millioner.

Jeg er personligt helt tosset med R-klassen. Designet, den brugervenlige kabine og ikke mindst motorerne er virkelig imponerende. Det ærgrer mig dog, at Mercedes ikke lige giver den de sidste detaljer i kabinen – de knapper kan vel ikke tilføje så forfærdelig meget ekstra til prisen.
 Kort og godt: En familiebil i kongeklassen!