Det er nu ganske sjovt, for lige meget hvor mange luksuriøse topmodeller i limousineklassen vi tester, så vender vi altid tilbage til Mercedes-Benz S-klasse, som den bil de andre skal slå. Om det er BMW's nye 7-serie, Audi's A8'er eller Lexus LS - så er deres erklærede hovedkonkurrent S-klassen. Derfor var det også ekstra interessant, da S-klassens nye flagskib, S400 Hybrid, ankom til redaktionen.

Set udefra ligner hybrid-modellen en almindelig S-klasse. De smukke svajende linjer, men alligevel nye kantede aggressive front, gør S-klassen til en meget smuk bil - ja den er nærmest majestætisk i sin fremtoning. Vælger du samtidig din S-klasse i "L"-modellen med forlænget akselafstand, ja så får du altså en designmæssig perle på næsten 523 cm.

"L"
Det er ganske imponerende så meget plads, der er i den lange version af S-klassen - og man forstår tydeligt, hvorfor ministre og andre folk med brug for chauffør vælger netop denne model. Bagsædet er nemlig et rigtig behageligt sted at opholde sig, både hvis du har brug for plads til at arbejde, men så sandelig også hvis du bare vil slappe af. Og slappe af er der rig mulighed for - specielt hvis du vælger at udstyre din bil med komfortbagsæder. Her har du nemlig mulighed for, elektronisk, at justere dit sæde, så du kan ligge halvvejs ned og få dig en slapper. Vælger du samtidig massagepakken - så ordner sæderne også det, ved hjælp af lufttryk.

Har du valgt "L"-modellen, mærker du ikke noget til den ekstra plads foran - lige med undtagelse af det faktum, at dine passagerer sidder længere tilbage end normalt. Men i førersædet har du slet ikke tid til at koncentrerer dig om dine passagerer. Det er nemlig ekstremt behageligt at sidde bag rattet af S-klassen. Alt sidder hvor det skal og sæderne er enormt behagelige og naturligvis også udstyret med massagefunktion. En helt genial og ny detalje er bilens kommunikationsanlæg - eller i hvert fald den skærm det vises på - for anlægget er der ikke de store nyheder at fortælle om. Skærmen derimod er helt unik. Den er nemlig konstrueret sådan, at du i chaufførsædet kan sidde og bruge navigationssystemet, men den der sidder i passagersædet kan sidde og se en dvd-film, uden at I hver især kan se hinandens skærmbillede. Det er da genialt!

Udover dette smarte og velfungerende system, er det muligt at udstyre din S-klasse med stort set alt i udstyr. Vores testbil var bl.a. udstyret med night vision - et glimrende system, der gør det muligt, at se længere og mere klart om natten. Speedometeret forvandles til en almindelig tv-skærm, hvor et klart og tydeligt billede af, hvad der sker foran bilen et par hundrede meter væk vises. Efter ganske kort tids kørsel, finder man hurtigt ud af, at systemet er ganske smart og på ingen måde distraherende.

Udstyr
S-klassen er, som standard, udstyret med en enorm mængde hjælpemidler, herunder luftaffjedring, adaptivt bremselys og bremser, Bluetooth, LED-lys, regnsensor etc. etc. etc.. Vælger du bare en smule fra listen over ekstraudstyr, så kan du bl.a. nyde godt af aktiv undervogn med sidevindsstabilisering, night view med personregistrering, tv, panoramatag, orienteringslys i kabinen, massagefunktion i alle sæder, 4-zone klimaanlæg, dvd-system til bagsæderne, sporassistent, parkeringsguide, bak… Og listen fortsætter nærmest i det uendelige. Det er kun pengepungen, der sætter grænsen.

Hybrid
Det mest interessante ved bilen er dog på ingen måde de smarte og lækre sæder, eller alt det elektroniske udstyr - det er derimod det vi finder under motorhjelmen. S400 hybrid er nemlig Mercedes' første hybridbil, hvilket betyder, at den er udstyret med både en forbrændingsmotor og en el-motor. Forbrændingsmotoren er en modificeret version af den V6'er, som vi finder i S350 CGI. Motoren yder 279 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 350 Nm ved 2.400 o/min, hvilket er en smule mere end standardmotoren. Derudover er bilen udstyret med en el-motor på 20 hk og et drejningsmoment på 35 Nm ved 0 o/min. El-motoren er den første i en seriefremstillet bil, der forsynes med strøm fra et lithium-ionbatteri. I kombination yder de to motorer 299 hk og sender enorme S-klasse forbi de 100 km/t på blot 7,2 sekunder. Topfarten er elektronisk reguleret til 250 km/t.

S400 Hybrid er, som de fleste hybridbiler, udstyret med et system til genvinding af bremseenergi og en start-stop-funktion. Derudover har den dæk med ekstra lav rullemodstand. Alle disse elementer er en del af den "hybrid-pakke" S400 er udstyret med. Det gør at den opfylder de strengeste emissionskrav i verden og holder en meget fornuftig brændstoføkonomi på 12,2 km/l og en CO2-udledning på 188 g/km.

Lige lidt ekstra
Midt af begejstringen over alt det smarte udstyr og den nye teknologi, glemmer jeg helt én ting - nemlig den vidunderlige 7G-Tronic gearkasse. Gearkassen er imponerende god og blandt de bedste 7-trins automatgearkasser i verden. Den er et perfekt match til den nyudviklede motor, og leverer gearskift af absolut bedste karat.

Det er lidt svært
Som vi har sagt tidligere, da vi testede S500, så er det altså svært at finde noget negativt ved S-klassen. Jeg kan ikke engang kritisere hybridteknologien for at gøre bilen sløv eller kedelig, for det gør den ikke - tværtimod. S400 Hybrid er en helt igennem suveræn bil, der i mine øjne ville tage sig godt ud som ministerbil.

Prisen er jo bestemt også ganske interessant - og 1.966.000,- uden ekstraudstyr er en pæn sjat - specielt når man tænker på, at med ekstraudstyr ryger du helt sikkert op på 2.500.000,-. Men det er stadig billigere end Lexus LS600h - og så slipper du med 3.500,- i grøn afgift.


Af