Spændingsniveauet var ganske højt, da den nye Mercedes-Benz S500 Coupé ankom på redaktionen – og det var der flere årsager til. For det første havde billeder fra Mercedes-Benz på forhånd vist en ekstremt smuk bil. Spørgsmålet var, om billederne var taknemlige eller om det virkelig forholdt sig sådan. For det andet, så er det altid spændende når der sker nyt omkring S-klassen. For det er denne model, som den tyske producent har til vane at bruge som forgangsmodel for samtlige modeller når det gælder nyt udstyr og ny teknik. For det tredje, så var bilen udstyret med en af mine personlige favoritter når det gælder motorer – nemlig den 4,7 liters V8 bi-turbo med 456 hk og et maksimalt drejningsmoment på hele 700 Nm ved blot 1.800 o/min. Alt sammen noget, der får mit hjerte til at banke lidt hurtigere.

Design
Lad os bare så fast med det samme – den nye S Coupé er ekstremt smuk. Den er imponerende voluminøs at se på, samtidig med at den udviser en elegance, som vi ellers mest ser hos britiske GT biler. Men, designerne fra Mercedes-Benz har formået at skabe en bil, der på bedste vis forener det aggressive med det yderst elegante, og virkelig får folk på gaden til at vende sig om. Udover at se godt ud, så er S500 Coupé også en detaljernes bil når det drejer sig om design. Tag for eksempel LED-forlygterne, der har monteret Swarowski krystaller i lygtehusene. Lygterne tilpasser lysets styrke efter forholdene og har adaptiv fjernlysassistent, der selv blænder ned i tilfælde af modkørende trafik. Disse ekstremt smukke og effektive lygter koster den nette sum af 73.000,-. Derudover har man valgt AMG styling på bilen, hvilket så absolut er et must – det ser nemlig ekstremt godt ud og giver en endnu mere muskuløst udseende.

Vores S500 Coupé havde smukke 20” AMG fælge monteret, der overrasker med deres forbavsende lave pris på 19.500,-.

Motor
Vores testbil var som sagt udstyret med den fænomenale 4,7 liters bi-turbo V8’er, der har afløst den 5,5 liters V8’er, som vi normalt kender fra S500. Motoren er simpelthen en perle, der imponerer på alle områder. Med 456 hk er der power nok til de fleste, og det enorme drejningsmoment på hele 700 Nm giver en ro og en kraftoverskud, der er svært at beskrive. Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på blot 4,6 sekunder – og vælger du at sætte bilen i ”sport”, så kvitterer udstødningen med et herligt V8-bulder, der ikke sprænger nogen trommehinder, men blot gør opmærksom på, at du skal have mere end normal motorkraft for at følge med her. Sjovt nok, så er motoren i S500 den mindste motor i Coupé programmet, der også tæller S63 AMG og snart S65 AMG. Men, følelsen af at køre rundt med ”den mindste” motor er bestemt ikke tilstede. Og selvom S63 AMG har hele 585 hk, så burde de 456 være nok til de fleste. Senere kommer også en S400 4Matic.

Umiddelbart lyder den lækre V8’er til at være en tørstig fætter. Men, Mercedes-Benz lover 10,4 km/l. Og det var ganske sjovt/interessant at se, at vi faktisk landede på 10,3 km/l efter endt test. Det er sjældent, at de opgivne tal ligger så tæt på virkeligheden. Specielt når der er tale om testkørsel.

Vores bil var udstyret med firehjulstræk (4Matic, red.). Dette betyder, at undervognen er luftaffjedret. Havde der været tale om modellen med baghjulstræk, så ville Magic Body Control være standard, hvilket betyder at en række sensorer læser vejen tilstand foran bilen og justerer bilens affjedring efter disse informationer. Et genialt system, som bliver en fornøjelse at teste i den baghjulstrukne model

Udstyr
Som jeg skrev tidligere, så vil Mercedes-Benz gerne bruge S-klassen til at vise, hvad de formår rent teknisk – og det skal jeg så sandelig love for, at de har gjort i vores testbil. Bilens basispris er 2.373.000,-. Men, når man så henter de gode sager fra listen over ekstraudstyr, så ender prisen på 3.328.435,- - altså tæt på en rund million i ekstraudstyr. På listen er bl.a. et ekstremt velspillende musikanlæg fra Burmester til den nette sum af 164.000,-. Det geniale Night View Assist System er også på listen. Altså nattesyn, hvor personer fremtræder klart og tydeligt på skærmen foran dig – selv i tåge. Sæder med seks forskellige former for massage, head-up display og sågar Air-Balance pakke, hvor du kan vælge duft i kabinen alt efter dit humør. Derudover er der det geniale adaptive cruise control system, som uden sammenligning er det bedste af slagsen. Kombineret med sporassistent og blindvinkelassistent kan bilen selv køre igennem morgentrafikken på motorvejen, da den holder afstanden til den forankørende helt ned til 0 km/t, samtidig med at den holder vejbanen for dig. Det fungerer simpelthen upåklageligt.

Jeg kunne blive ved med at nævne udstyr på den omfattende liste. Men, det vil tage så lang tid, at du ikke vil blive færdig med at læse i dag.

Samlet set, så er S Coupé den absolut bedste GT bil på markedet pt. Og det mener jeg fordi, at en Gran Turismo skal have fokus på komfort kombineret med sport – og ikke sport kombineret med komfort. Sidstnævnte er det vi ser ved bl.a. Bentley Continental og Aston Martin DB9. Men, Mercedes-Benz har valgt at ”gøre det rigtigt” og skabe en ægte GT’er, der med høj hast kan fragte sin ejer fra A-B på den mest komfortable og luksuriøse måde, samtidig med at designet signalerer stil, kvalitet og power.

Jamen, er der så slet ikke noget negativt at sige? Næh…, ikke i skrivende stund.