Det er nok de færreste bilinteresserede, der ikke vil trække på smilebåndet, hvis man siger navnet Mitsubishi Lancer Evolution. ”Evo’en” har kultstatus over hele verden og står som en drømmebil for mange. Desværre er drømmebilen for dyr for det danske marked, og Mitsubishi importøren har valgt ikke at importere bilen. Men du skal ikke begynde at græde endnu, for der er en løsning på problemet – løsningen hedder Mitsubishi Lancer Ralliart SST.

Motor, gearkasse, undervogn…
Lancer Ralliart SST er lillesøster til Evo’en. Den er udstyret med en formidabel 2,0 liters turbomotor med 240 hk og et maksimalt drejningsmoment på 343 Nm ved 2.500 o/min. Modellen fås udelukkende med Mitsubishis eget SST-automatgear (Super Sport Transmission) med dobbeltkobling og mulighed for ”sports mode” – og lad mig bare slå fast med det samme, den gearkasse er i verdensklasse! Acceleration er et helt kapitel for sig, og alle gearskift foregår helt gnidningsfrie. Du skal faktisk kigge på omdrejningstælleren eller lytte efter motorlyden for at mærke skiftet. Meget imponerende! Ligeså imponerende er gearskiftet også, når du vælger at skifte via knapperne ved rattet eller ved hjælp af gearstangen. I ”Normal mode” stryger Lanceren rask af sted og virker ekstremt kvik i alle situationer – skifter du til ”Sport mode”, foretages de enkelte skift senere, og bilen trækker længere ud i hvert enkelt gear. Samtidig er lyden rigtig lækker, og specielt ved nedgearinger er den sprøde lyd af mellemgas et godt argument for at lege med knapperne ved rattet. Skal der findes et lille minus ved gearkassen, så må det siges at være i netop nedgearingen, hvor bilen i automatfunktion ikke kan gå direkte fra 6. –  4. gear. Det havde været lækkert og kunne have skåret yderligere af mellemaccelerationerne. Du kan vælge at skrifte manuelt, hvilket sker ekstremt hurtigt – men den automatiske funktion havde været at foretrække.

Selvom gearkassen imponerer på bedste vis, så er der noget ved Lancer SST Ralliart, der skiller sig mere ud som værende exceptionelt, og det er undervognen og det avancerede firehjulstræk. Teknikken har Mitsubishi hentet fra forrige udgave af Evo’en, og det kan mærkes! Du har tre settings at vælge imellem, Tarmac (asfalt), Gravel (grus) og Snow (sne). Hver enkelt setting er optimeret i en sådan grad, at det stort set er umuligt at rive bilen af vejen, med mindre du går så vidt og overskrider moder jords naturlige begrænsninger. Når du går ind i et sving, æder bilen sig fast til underlaget, og firehjulstrækket sørger for, at den bliver der og fortsætter med optimal acceleration ud af svinget. Det er virkelig noget, der bør opleves.

Udvendigt ser Lanceren absolut ikke dårlig ud. Stylingen er et perfekt miks af Fast & Furious og traditionel Lancer. Rigtig godt lavet er aluminium- motorhjelmen, hvor de store markante luftindtag gør deres for at skræmme den forankørende ”Brian”, der er ude og lufte sin gulplade- Golf med hjemmebygget skørtesæt og T. Hansen udstødning. Vælger du samtidig bilen i den smukke orange metallak med sorte fælge, ja, så er der ikke meget, der kan følge med, når det drejer sig om standard styling. Jeg må dog ærligt indrømme, at Mitsubishi gerne måtte have færdiggjort konceptet og smidt en lille spoiler på bilen også. Ikke noget voldsomt, som vi kender det fra Evo’en – bare en lille sag, der kunne fuldende det samlede look.

Indvendigt
Indvendig er der også gjort lidt ekstra ud af det. Rattet er hentet direkte fra Evo’en, og sæderne har fået lidt ekstra støtte i siderne. Instrumenteringen er simpel, men lækker – og så er den samtidig let at aflæse. Nogle steder kan knapper, kontakter etc. godt virke lidt gammeldags. En typisk japansk ting, hvor ordsproget, ”hvorfor skifte det, der virker”, synes at råde.

I kabinen får du også glæden af et yderst velfungerende multimediesystem med 7” touch-screen og 40 Gb harddisk.

Et træls ting, for at bruge et godt jysk ord, er isoleringen af f.eks. dørene i bilen. Når du åbner og lukker dørene, lyder det meget hult og metallisk. Det giver en ”billig” fornemmelse – noget, som bilen absolut ikke fortjener. Samtidig giver det også et højere støjniveau ved lande- og motorvejskørsel.

Udstyr
Udover de nævnte detaljer, så er Bi-Xenon lygter med drejefunktion, Hill Start Assist, alu-pedaler, 18” alufælge og dobbelte afgangsrør i krom også standard, hvis du vælger Lancer Ralliart.

Samlet set
Mitsubishi Lancer SST Ralliart er en vidunderlig køremaskine, der virkelig får smilet frem på læberne. Motor, gearkasse og undervogn er i en klasse for sig, mens smådetaljer i kabinen og manglende isolering trækker lidt ned i det samlede indtryk. Derudover bliver du nødt til at tanke 98 Blyfri på bilen, hvilket også sætter sine begrænsninger i visse områder samtidig med, at bilen under vores test kun kørte 6,4 km/l i gennemsnit – det er lavt! Udstyrsmæssigt er bilen rigtig godt med, og så har den absolut det helt rigtige look. Prisen er 450.000,- kroner, hvilket er mange penge. Men det er stadig kun den halve pris af en Evo – og mon ikke du i det daglige får nøjagtig lige så meget fornøjelse af din SST’er. Det tror jeg!

 

Af