Murano er det nyeste 4x4 tiltag på det danske marked fra japanske Nissan. Modellen er uhyre populær i USA, hvor den blev introduceret for nogle år siden. Ikke mindst den kraftige V6-motor og det lækre CVT gear, har gjort Murano populær.

Da Nissan valgte at tage Murano til Europa, måtte bilen modificeres i hoved og hale, for at imødekomme de krav, vi i Europa stiller til komfort og general kørsel – hele 1.600 ændringer blev det til, før bilen var klar til introduktion.

Design
Designet på Murano er virkelig spændende. Linierne er meget futuristiske og viser virkelig at Nissan godt kan være på dette punkt også. Designet gør at Murano skiller sig ud fra konkurrenterne, på en god måde vel og mærke.
Murano har fået sit navn efter de elegante glasskulpturer fra området Murano nær Venedig i Italien – og elegant, det må man sige at Nissan Murano er.

Motor
Motoren er en V6-konstruktion på 3,5 liter, der yder 234 hk og har et drejningsmoment på 318 Nm ved 3.600 o/min. Motoren, som vi også kender fra Nissan 350Z, er virkelig lækker og matcher perfekt det trinløse CVT gear, som Nissan har valgt at udstyrer Murano med.

CVT gearet er trinløst og fungerer som et almindeligt automatgear, dog uden nogen former for ”ryk”, da der kun er et fremadgående gear. Alligevel har man mulighed for at skifte gear sekventielt, hvor en indikator angiver, hvilket ”niveau” man befinder sig på. Ved fuld acceleration, indfinder motoren sig på et fast omdrejningstal, og så fortsætter accelerationen bare uden at skifte gear eller ændre ved omdrejningstallet. Det er en ganske speciel fornemmelse, som man dog meget hurtigt vænner sig til. 0-100 km/t er overstået på 9,1 sekunder og tophastigheden er 200 km/t. Gearskiftet gør også at omdrejningstallet ved afslappende kørsel på lande og motorvej foregår ved et ganske lavt omdrejningstal. Rent brændstoføkonomisk lover Nissan 8,1 km/l, hvilket er lige i underkanten af vores forbrug, der rakte til 9,4 km/l.

Køreegenskaberne
Murano byder på nogle ganske imponerende køreegenskaber, der minder meget om dem vi finder i en normal personbil. Firehjulstrækket gør sit til at holde Murano på vejen, ved automatisk at overfører kræfterne til baghjulene, hvis forhjulene mister greb.

Selvom designet på Murano lover masser af sport, så skal man huske at det er en SUV man har fingrene i – en ting, som mange glemmer, når de taler om biler i denne klasse. Derfor har bilen ikke handling som en sportsvogn – det er simpelthen umuligt med en konstruktion med så højt et tyngdepunkt.

Interiøret
Indvendigt er stilen udefra holdt. Lækre linier og gode materialer kendetegner Murano, der virkelig viser at den hører hjemme i den svære klasse for luksus crossover SUV’er. I Danmark fås kun en enkelt udstyrsversion, hvilket betyder at man som standard får masser af lækre elektroniske og luksuriøse detaljer, som bl.a. Navigationsanlæg, lædersæder, bak-kamera, cruisecontrol, fuldautomatisk klimaanlæg og et yderst velspillende BOSE hi-fi anlæg.

En lækker detalje er måde, hvorpå speedometer og omdrejningstæller er monteret – de sidder isoleret fra resten af instrumentpanelet, - ganske som det ses på flere sportsvogne.

I ”van” udgaven af Murano, får man desuden et meget stort og ligetil bagagerum. Finishen er virkelig god og Nissan viser at et varerum ikke behøver at være kedeligt og ligegyldigt. Med sine 477 cm i længden og 188 cm i bredden, er der masser af plads i Nissan Murano, både til forsædepassagererne og i varerummet.

Konklusion
Nissan Murano er et yderst behageligt bekendtskab, der viser at Nissan hører hjemme i den spændende luksus-SUV-klasse. Selvom vi nok får flest modeller at se på gule nummerplader, er Murano et meget lækkert tiltag til den danske bilpark. Prisen for herligheden er 370.000,- plus moms, hvilket er en yderst fair pris, hvis vi lader værre med at kommenterer hvor meget skattefar skal have. Et lækkert tiltag kunne være en dieselversion af Murano – men dette er ikke en mulighed.