En blanding af design, dynamik, funktionalitet og køreglæde kendetegner den ny Audi A6 Avant, som bliver introduceret i Danmark til april næste år.

En sportslig Avant

Den ny Audi A6 Avant er vokset mærkbart i forhold til forgængeren: den er 4,96 meter i længden, 1,86 meter i bredden og 1,46 meter i højden. Akselafstanden er 2,84 meter – 83 mm længere end hos forgængeren.

Bilens linier kombinerer den typiske stilrene Audi arkitektur med andre kerneelementer fra mærkets progressive designstil. Som på Audi A6 Limousine er de lave sideruder, den coupe-agtige taglinie, den markante skulderlinie og den dynamiske linie ved sidelisterne med til at give Audi A6 Avant et sportsligt udseende. Dette bliver dog endnu mere markant i Avant-versionen på grund af bilens proportioner. Som de øvrige nye modeller fra Audi har også A6 Avant den nye Singleframe kølergrill.

Førerorienteret kabine

Kabinen i Audi A6 Avant er orienteret mod føreren. Den høje, betjeningsvenlige midterkonsol fremhæver den sportslige interiørarkitektur. Det sportslige design går hånd i hånd med ergonomisk perfektion. Alle betjeningsknapper er placeret således, at føreren nemt kan betjene dem. Med til at understrege kabinens klare design er den elektromekaniske parkeringsbremse, som aktiveres ved hjælp af en kontakt i midterkonsollen.

Fleksibelt bagagerum

Bagagen rejser også på business class i den nye Audi A6 Avant. Det understreges indvendigt både af materialerne og forarbejdningen i bagagerummet samt af det helt nye fastgørelseskoncept.

Som standardudstyr har alle nye A6 Avant to forsænkede fastgørelsesskinner i bagagerummet med i alt 4 øjer, som kan forskydes, vendes og fastgøres. Ved hjælp af dette udstyr og bagagenettet kan bagage i næsten alle størrelser fastgøres individuelt. Bagagerumsbunden kan som standard klappes op og fastgøres i forskellige positioner til opdeling af bagagerummet. Det giver mulighed for at fastgøre genstande sikkert mellem bagsæderyglænet og bagagerumsbunden, som er klappet op. Det giver også adgang til det nederste bagagerum, hvor der er integreret en rummelig kunststofbakke.

Som ekstraudstyr kan skinnesystemets fleksibilitet udvides yderligere: En teleskopstang kan fastgøres i begge skinner og opdele bagagerummet diagonalt eller horisontalt for at kunne fastgøre bagage sikkert. En fastgørelsessele, som med begge ender fastgjort i en skinne med et tryk på en knap kan anvendes til fastspænding af genstande i bagagerummets sider, eller som hægtet fast i begge skinner opdeler bagagerummet på tværs og således kan holde større stykker bagage på plads.

Som ekstraudstyr kan bagklappen åbnes og lukkes automatisk med et tryk på en knap. Åbningen kan også foretages med et tryk på en knap på tændingsnøglen. Den ønskede åbningsvinkel – altså hvor langt bagklappen skal svinge op kan indstilles trinløst.

Omfattende motorprogram

Fra introduktionen af den ny Audi A6 Avant markedsføres i alt fem langsliggende motorer – tre benzinmotorer og to dieselmotorer. Tilfælles for alle motorerne er en høj ydelse og et imponerende drejningsmoment.

Programmet for benzinmotorer består af den meget populære 2.4 liters motor med en ydelse på 177 hk og et maksimalt drejningsmoment på 230 Nm. Derudover markedsføres de to meget sportslige motorer – en 3.2 V6 FSI-motor med 255 hk og en 4.2 V8-motor med 335 hk.

De to dieselmotorer er begge nyudviklede. Der er anvendt et common-rail system af den nyeste generation med piezo-injektorer. 3.0 TDI-motoren, som allerede kendes fra Audi A6 Limousine, har en ydelse på 225 hk og et drejningsmoment på 450 Nm fra 1.400 omdr./min. Nyeste skud fra stammen er 2.7 TDI V6-motoren. En ydelse på 180 hk og et maksimalt drejningsmoment på 380 Nm fra 1.400 omdr./min, resulterer i en accelerationstid fra 0-100 km/t på 8,3 sekunder.

Optimal køreglæde og køredynamik

En torsionsstivhed, som er øget med op til 25 procent: Dette fremskridt i forhold til forgængermodellens karrosseri gør sig tydeligt bemærket både i forbindelse med vibrationskomforten, kørselsdynamikken og kabinens akustik.

Den dynamiske Audi undervogn i den nye A6 Avant bygger på en teknologi, som er anvendt med succes i motorsporten. Den videreudviklede, Audi typiske 4-leddede foraksel og den sporstyrede trapezbagaksel, som kendes fra Audi A8 er en kombination, som både anvendes i modeller med forhjulstræk og i modeller med quattro. Dette sammen med den hastighedsafhængige servotronic muliggør præcise køreegenskaber i den nye Audi A6 Avant.

Fra introduktion i april af den ny Audi A6 Avant bliver det muligt at bestille både Avant og Limousine-versionen med adaptive air suspension, som det kendes fra Audi A8. Kombinationen af luftaffjedring og et elektronisk styret dæmpningssystem har resulteret i, at sportslige køreegenskaber og optimal affjedringskomfort går op i en højere enhed. Adaptive air suspension systemet betjenes via MMI-systemet. Der kan vælges mellem tre forskellige indstillinger – dynamic, automatic og comfort – fra meget sportslig til udpræget komfortabel.

Højt udstyrsniveau

Standardudstyret i den ny Audi A6 Avant omfatter blandt andet regnsensor, elektromekanisk håndbremse, servotronic, coming/leaving home lysfunktion, fuldautomatisk klimaanlæg og MMI-system, som betjener bilens komfort- og kommunikationsudstyr,. Sikkerhedsudstyret er komplet i Audi A6 Avant med blandt andet otte airbags, den nyeste generations ESP (8.0) med bremseassistent. ESP 8.0 har blandt andet brake-disc-cleaning funktion som en integreret del. Ved regnvejr fjerner denne funktion belægninger på bremseskiverne ved et givet interval, således at bremselængden reduceres betydeligt.

Den ny Audi A6 Avant forventes at blive introduceret i Danmark fra april næste år. Priserne kendes endnu ikke.