Audi præsenterer nu A6 allroad quattro, som er baseret på den elegante og sportslige A6 Avant men krydret med offroad kvaliteter.

Det udvendige design af den nye A6 allroad quattro ligger tæt op ad linjeføringen på Audi A6 Avant. Samtidig supplerer de markante offroad-stilelementer det samlede design på en harmonisk måde. Bundskjoldet af stål understreger bilens robusthed. De forkromede lister på kølergrillens lodrette ribber, de nydesignede stødfangere, de brede hjulkasser og de forstørrede sidespejle, er med til at give A6 allroad et mere kraftfuldt udtryk. Bagfra kan man kende A6 allroad quattro på bundskjoldet af stål, større afgangsrør og en pynteliste i aluminiumslook ved stødfangeren.

A6 allroad quattro fås med 4 kraftige motorer: 2 benzinmotorer og 2 dieselmotorer. 3.2 FSI-motoren yder 255 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 330 Nm ved 3.250 omdr./min. I udgaven med 6-trins manuel gearkasse accelererer V6-motoren fra 0 til 100 km/t på 7,2 sek., og den giver bilen en tophastighed på 242 km/t.

4.2 FSI imponerer med endnu mere power, som her præsenteres for første gang i A6-modelrækken. V8-motoren med direkte benzinindsprøjtning yder 350 hk og 440 Nm ved 3.500 omdr./min. Den suveræne 8-cyl. motor med dens velklingende lyd leveres udelukkende med tiptronic. A6 allroad quattro 4.2 FSI sprinter fra 0 til 100 km/t på 6,3 sek., og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Dieselmotorerne i A6 allroad quattro motorprogrammet er kraftfulde og effektive. 2.7 TDI har en ydelse på 180 hk og et maksimalt drejningsmoment på 380 Nm, som er til rådighed ved 1.400 omdr./min. 9,3 sek. fra 0 til 100 km/t og en tophastighed på 215 km/t understreger dynamikken i denne dieselmotor, som er koblet sammen med den komfortable 6-trins tiptronic.

3.0 TDI fås enten med manuel gearkasse eller 6-trins tiptronic. Drejningsmomentet på 450 Nm er til rådighed i det brede område fra 1.400-3.250 omdr./min., og den maksimale ydelse er øget til 233 hk. Den klarer spurten fra 0 til 100 km/t på kun 7,5 sek.

Det permanente firehjulstræk quattro, som er standard i alle A6 allroad quattro, er en afgørende faktor for bilens køreegenskaber. Det centrale automatisk spærrende midterdifferentiale arbejder rent mekanisk og dermed uden forsinkelse. Det fordeler trækmomentet variabelt til for- og bagakslen, normalt i forholdet 50:50, men efter behov kan op til 75 % af trækkraften overføres til den ene aksel.

Den elektronisk styrede luftaffjedring, adaptive air suspension, der er standardudstyr, spiller en afgørende rolle for undervognens mange egenskaber. Karrosseriets frihøjde kan ændres med op til 61 mm, både automatisk afhængigt af hastigheden og manuelt via MMI-systemet. Styreenheden tilpasser automatisk dæmpningen af de adaptive støddæmpere til underlagets beskaffenhed og førerens kørestil.

Stabilitetsprogrammet ESP har ligeledes specielle funktioner til kørsel i terræn. I offroad-funktionen, der aktiveres med et tryk på ESP-knappen i cockpittet, foretager systemet de stabiliserende indgreb senere, da det er vigtigst at kunne komme frem overalt.

Audi A6 allroad bliver introduceret på det danske marked til sommer.