”Den nye Audi RS 5 Coupé er Gran Turismo’en blandt RS-modellerne fra Audi Sport. High-performance-coupéen kombinerer elegant æstetik med stor anvendelighed i dagligdagen. Dens V6-biturbomotor er komplet nyudviklet og leverer markant mere performance samtidig med øget effektivitet”, fortæller Stephan Winkelmann, direktør for Audi Sport GmbH, om den nye model.

Ved designet af RS 5 Coupé har designerne fået inspiration fra markante motorsportsdetaljer fra Audi 90 quattro IMSA GTO-bilen. Fronten på den nye Audi RS 5 Coupé er præget af massive luftindtag med den RS-typiske bikubestruktur. Singleframe-kølergrillen er markant bredere og lavere end på basismodellen. Ved siden af forlygterne sidder der ekstra luftindtag og luftudtag, og Matrix-LED-forlygterne (ekstraudstyr) er kendetegnet ved mørkttonede glas. På siderne understreger quattro-kanterne de kraftige markeringer over hjulkasserne, som er 15 mm bredere.

Den RS-specifikke diffusorindsats, de ovale afgangsrør fra RS-udstødningssystemet og en ekstra spoilerkant giver et sportsligt præg. RS 5 Coupé kører som standard på 19” fælge, mens 20” fælge fås som ekstraudstyr. Optikpakkerne – sort højglans, kulfiber og mat aluminium – udvider individualiseringsmulighederne. Med en længde på 4.723 mm er den nye Audi RS 5 Coupé 74 mm længere end forgængermodellen.

2,9 TFSI V6-biturbomotoren, som er blevet komplet nyudviklet af Audi, leverer væsentligt mere kraft og effektivitet samt en umiskendeligt kraftig RS-lyd. Den yder 450 hk, og dens maksimale drejningsmoment på 600 Nm (170 Nm mere end forgængermodellen) er til rådighed i et bredt omdrejningsområde på 1.900 til 5.000 omdr./min. Topmodellen i A5-familien sprinter fra 0 til 100 km/t på 3,9 sek., og med RS-dynamikpakken (ekstraudstyr) har den en tophastighed på 280 km/t.

Begge 2,9 TFSI-motorens turboladere er placeret centralt mellem cylinderrækkerne. For at give motoren en spontan respons føres den indsugede luft todelt til den pågældende turbolader og ind i forbrændingskamrene. B-cyklus-forbrændingsmetoden med central direkte indsprøjtning står for et nyt niveau af effektivitet blandt RS-modellerne. Den reducerede kompression giver i forbindelse med denne metode mulighed for en motorproces med et væsentligt højere geometrisk kompressionsforhold. I kombination med en normal, men i forhold til kompressionen længere, ekspansionsfase kan man opnå fordelagtige virkningsgrader og øge motorens effektivitet. I henhold til NEDC-cyklussen kører V6-biturbomotoren hele 11,5 km/l (197 g CO2 pr. kilometer). Det er ensbetydende med en 17 % forøgelse af effektiviteten i forhold til forgængermodellen. I den forbindelse nyder den nye RS 5 Coupé også godt af et markant vægttab. Den vejer 1.655 kg – 60 kg mindre end hidtil. Som ekstraudstyr kan man vælge et tag af kulfiber med synlig fiberstruktur.

Kraften fra biturbomotoren overføres via en sportsligt afstemt 8-trins tiptronic med optimerede skiftetider til det permanente firehjulstræk quattro med midterdifferentiale. Trækkraften fordeles asymmetrisk i forholdet 40:60 til akslerne – det sikrer dynamiske køreegenskaber med optimalt vejgreb og størst mulig sikkerhed. Som ekstraudstyr tilbyder Audi Sport et sportsdifferentiale til bagakslen.

På forakslen anvendes der en videreudviklet femleddet konstruktion. Bagpå afløses forgængermodellens trapezaksel af en femleddet aksel. Det kommer de sportslige køreegenskaber og adrætheden til gode. Samtidig øges komforten markant. Med den standardmonterede RS-sportsundervogn er den nye Audi RS 5 Coupé markant lavere end standardmodellen. Som alternativ tilbyder Audi Sport RS-sportsundervogn plus med Dynamic Ride Control (DRC), keramiske bremser og den dynamiske styring med RS-specifik afstemning. Via det standardmonterede køredynamiksystem Audi drive select kan føreren gøre sin personlige køreoplevelse mere individuel, dynamisk eller komfortabel.

Kabinen i den nye Audi RS 5 Coupé, der er holdt i sort, er eksklusiv og har et sportsligt udstyr. Detaljer som RS-sportssæderne med læder af typen Feinnappa (ekstraudstyr) med diamantformede syninger og RS-multifunktionssportslæderrattet med flad bund understreger også high-performance-coupéens karakter i kabinen. Der er RS-logoer på sæderne, rattet, panellisterne og gearvælgeren. Specielle RS-visninger i Audi virtual cockpit giver informationer om dæktryk, drejningsmoment og g-kræfter. Når omdrejningstalgrænsen nås, opfordrer en gearskifteindikator med dioder føreren til at skifte til et højere gear. RS-designpakken giver et særligt præg med rød som kontrastfarve. Pakkens highlights omfatter rat, gearvælger, knæ-pads i Alcantara samt seler med røde detaljer og måtter med RS-logo. Som eksklusiv lakfarve tilbyder Audi Sport farven sonomagrøn metallak til RS 5 Coupé.

Et omfattende udbud af infotainment sørger for optimal underholdning i bilen. MMI Navigation plus (ekstraudstyr) med MMI touch omfatter hardwarekomponenten Audi connect, som kobler den nye RS 5 Coupé op med internettet via LTE. Takket være Audi connect SIM, som er fastmonteret i bilen, medfølger der 3 års gratis data-flatrate til connect-tjenesterne – inklusive roaming i hele Europa. Via Wi-Fi-hotspottet, der kan tilkøbes separat, kan passagererne i bilen gå på nettet med deres mobile apparater. Audi smartphone interface viser udvalgte apps i en separat MMI-menu via Apple CarPlay. Betjeningen er nem og intuitiv – takket være naturlig stemmestyring, fritekstsøgning og multifunktionsrat. Bilens touchpad i midterkonsollen giver mulighed for at zoome og scrolle og anvendes til angivelse af tegn. Andre topmoderne teknologier som head-up-displayet og de op til 30 forskellige førerassistentsystemer øger sikkerheden, komforten og effektiviteten. Det intelligente samspil mellem systemerne er endnu et skridt i retning mod selvkørende biler.

Første generation af Audi RS 5 Coupé, som blev lanceret i 2010, er blevet solgt i mere end 13.000 eksemplarer på verdensplan. Den nye high-performance-coupé lander hos forhandlerne i Danmark til efteråret 2017.