Ny luksuriøs sportssedan fra Honda

Honda lancerer en helt ny europæisk Accord, der primært er rettet mod markedet for luksuriøse sportssedaner.Iøjnefaldende design, større køreglæde og et strammere og mere fintunet chassis er sammen med en mere rummelig kabine, flere detaljer og en uovertruffen finish med til at sikre en større grad af sikkerhed og en bedre brændstoføkonomi.2.0 liters motoren yder 155 hk. (114 kW) og leverer et maks. omdrejningsmoment på 190 Nm ved 4.500 omdr./min. Den fås med enten 5-trins manuel gearkasse eller 5-trins automatgearkasse med sekventielt sportsskifte. Motoren på 2,4 liter, der yder 190 hk. (140 kW) ved 6.800 omdr./min. og har et omdrejningsmoment på 220 Nm ved 4.500 omdr./min., fås enten med samme automatgearkasse som 2,0-liters modellen eller med en 6-trins manuel gearkasse. Begge motorer lever op til normerne i EU2005.

Skiller sig ud fra mængden
I en klasse, der er kendetegnet ved sin konservative stil, udtrykker Accord sin individuelle stil i kraft af sit enestående og stilfulde design. Accorden er meget harmonisk proportioneret med høje, buede ruder og en kort og aerodynamisk bagende, der understreger bilens evne til at bryde luftmodstanden med en koefficient på 0,26 Cd – et forhold, der placerer den i toppen af firmabilsklassen.Mens akselafstanden er bevaret i forhold til den tidligere model, er alle øvrige mål blevet forøget for at give en mere rummelig kabine.

Omfattende udstyrspakke
Blandt bilens omfattende udstyr kan nævnes vinduesviskere med regnsensor på udvalgte modeller, samt cd/radio-pakker, der fås som standard til alle modeller i hele serien. Alle de nye Accord-modeller er forsynet med airconditionanlæg med klimakontrol (dual-zone).På visse modeller suppleres front- og sideairbags af gardinairbags for at øge sikkerheden ved sidekollisioner.Den aerodynamiske pakke passer til det nye og sikre chassis, der er udviklet i Europa under anvendelse af Hondas berømte og respekterede forhjulsophæng og femledede baghjulsophæng, der begge er forsynet med dobbelt tværsvingarme. Begge ophæng er blevet forbedret på en række områder.

Chassiset er meget effektivt takket være en karrosseriskal med mere dynamisk stivhed end tidligere.2,4-liters modellerne er desuden forsynet med VSA-system (Vehicle Stability Assist), og samtlige modeller leveres med ABS, EBD og bremseassist.
Forventet lancering i Danmark til April 2003.