Den nye Mazda5 er den helt store nyhed på Mazda standen på dette års Geneve-biludstilling i begyndelsen af marts.

”Vores vigtigste målsætning for den nye Mazda5 har været at bygge en ny fleksibel familiebil, som kombinerer dagens krav til miljøhensyn med et mere udtryksfyldt design”, siger Hideki Matsuoka, der er udviklingsansvarlig for Mazda5.

Den nye Mazda5 bygger videre på den tidligere models meget roste funktionalitet og har derfor både de praktiske skydedøre og det unikke og meget fleksible Karakuri-sædearrangement med plads til op til syv passagerer.

Det nye design anvender en del af formsproget fra de seneste konceptbiler fra Mazda, og det bidrager på positiv vis til at reducere brændstofforbruget takket være en lavere luftmodstand og forbedrede luftstrømme omkring bilen.

Blandt motorerne til den nye Mazda5 er en nyudviklet 2.0-liters benzinmotor med direkte indsprøjtning og Mazdas unikke stop-/startsystem, i-stop. Gearkassen er en 6-trins manuel gearkasse. Med den nye motor har Mazda5 et CO2-udslip der er omkring 15 % lavere end en Mazda5 med den hidtidige 2,0-liters benzinmotor. Et andet benzinmotoralternativ bliver en 1,8-liters motor, der ligeledes kombineres med en 6-trins manuel gearkasse.

Den nye Mazda5 skal sælges i Europa fra dette efterår. Den er en af tre premierer på Mazda standen i Geneve.