Audis pt. mindste SUV, Q3, har siden lanceringen i efteråret 2011 været en succes for det tyske mærke. Nu er tiden kommet til et facelift og de nye modeller Audi Q3 og RS Q3 har fået opfrisket designet, og byder også på en lang række tekniske nyheder, der bl.a. resulterer i højere ydelse og lavere forbrug.

Motor
De nuværende TFSI- og TDI motorer (alle med fire cylindre) får en højere ydelse og et lavere forbrug. CO2 udledningen er faldet med op til 17 %. Motorerne har en slagvolumen på 1,4 og 2,0 l, og ydelsen ligger mellem 120 hk og 220 hk. Alle motorerne er turboladede og med direkte indsprøjtning og opfylder kravene til udstødningsnormen Euro 6. Audi cylinder on demand-teknologien (COD, red.) er blandt andet medvirkende til en reducering af forbruget og CO2 -emissionerne. 1.4 TFSI COD og 2.0 TDI bærer "Audi Ultra"-logoet.

Design
Rent designmæssigt har Audis designere finpudset detaljerne ved den coupéagtige linjeføring med den karakteristiske bagklap, der strækker sig rundt om hjørnerne. Dominerende vandrette linjer understreger bilens bredde både foran og bagpå og giver Q3 et meget udtryksfuldt design. Den udformede singleframe-grill er det mest markante element på fronten.

Med de re-designede forlygter er xenon plus-teknologien med LED-dagskørelys nu standard på alle modellerne. Det ekstra kraftfulde og energieffektive LED lys fås som ekstraudstyr. Sammen med dem fås det dynamiske blinklys i baglygterne, der ligeledes har fået opfrisket designet. Dette intuitive blinksignal opbygges indefra og udad i den retning, bilen skal dreje, i løbet af to tiendedele af et sekund.

Alsidig
Q3 byder på god plads ved alle fem siddepladser. Bagagerummet i Q3, som i normal tilstand har en volumen på 460 l, kan udvides til at rumme 1.365 l ved at klappe splitbagsædet frem.

Udstyr
Standardudstyret i den nye Q3 er ganske omfattende. Som supplement fås en række features, der kommer direkte fra luksusklassen – som eksempelvis LED-kabinelys og forsæder med elektrisk indstilling.
Når det gælder infotainment hedder topsystemet MMI Navigation Plus. Det perfekte supplement til MMI Navigation Plus er komponenten Audi Connect inklusive biltelefon, som kobler Audi Q3 op på internettet. Passagererne kan surfe og maile på deres mobiltelefoner og tablets via det integrerede Wi-Fi-hotspot, og føreren kan til gengæld nyde godt af de skræddersyede services fra Audi Connect i bilen.

Den nye Q3, som Audi producerer på den spanske fabrik Martorell ved Barcelona, forventes at lande hos de danske forhandlere til februar 2015. Priserne er endnu ikke fastlagte.

Audi RS Q3
RS Q3 er også blevet videreudviklet – den kompakte performance-SUV er blevet endnu skarpere og endnu mere dynamisk. Dens 5-cylindrede motor med en slagvolumen på 2,5 l yder nu 340 hk (30 hk mere) og har et drejningsmoment på hele 450 Nm. RS Q3 accelererer fra 0-100 km/t på 4,8 sek., og tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/t. Et RS-udstødningssystem med aktiverbart spjæld giver den umiskendelige lyd fra den 5-cylindrede motor endnu mere volumen.

7-trins S tronic-gearkasse er standard og overfører trækkraften til quattro-drivlinjen med den nye hydrauliske lamelkobling (femte generation, red.), som også er blevet finjusteret – gearskift forløber nu endnu hurtigere. De laveste gear ligger sportsligt tæt, mens 7. gear har en brændstofbesparende lang udveksling.

19"-fælge er standard, mens 20"-fælge fås som ekstraudstyr. Takket være wave-designet er de store bremseskiver på forakslen blevet 1 kg lettere, og sadler med otte stempler griber fat om dem. Som ekstraudstyr fås den standardmonterede RS-sportsundervogn også med adaptive støddæmpere. I forhold til Q3 er styretøjet mere sportslig afstemt, og køredynamiksystemet Audi Drive Select er standard.

Udvendigt lægger man især mærke til de markante kofangere, mens farven sort er dominerende indvendigt. Sportssæderne er betrukket med læder af typen Feinnappa (ekstraudstyr, red.) med diamantformede syninger, i kombiinstrumentet kører røde visere hen over en grå baggrund, og førerinformationssystemet har en speciel RS-menu med laptimer, olietermometer og ladetryksindikator.

RS Q3 forventes til Danmark samtidig med de første Q3 modeller.