Frankfurt Motor Show lægger i disse dage scene til verdenspremieren på den nye Tiguan, der agerer spydspids i en ny generation af SUV’er fra Volkswagen. Siden introduktionen i 2013 er der solgt mere end 2,64 millioner eksemplarer af første generation af Tiguan, og den har konsolideret sig blandt de populæreste kompakte SUV’er. Salget i dette segment vil på verdensplan - ifølge Volkswagens prognoser - vokse fra 8 til 9 millioner styk årligt i 2018, og den nye Tiguan er gennemtænkt og skræddersyet til at imødekomme denne voksende kundegruppes ønsker til en SUV.

 

Revolution fremfor evolution var mantraet for udviklingen af anden generation af Tiguan, der er komplet ny og er baseret på MQB-modulplatformen. Denne platform har gjort det muligt at forbedre alle aspekter af Tiguan: Proportionerne for Volkswagens nyeste SUV er udprægede sportslige, designet udstråler fra alle vinkler karisma og vægten er reduceret med op til 50 kg i forhold til forgængeren (med EU5-motorer), selvom den nye Tiguan er 60 mm længere og 30 mm bredere. Til gengæld er den 33 mm lavere, alligevel er der bedre hovedhøjde i kabinen, og 77 mm ekstra akselafstand har givet mere benplads ved bagsædet, der kan længdeforskydes med op til 180 mm. De ekstra millimeter i længde og bredde har og betydet, at bagagerummet er vokset med 50 liter til 615 liter, og lægges bagsæderne ned, er der 1.655 liter bagagerumskapacitet, hvilket er 145 liter mere end i forgængeren.

 

Design med klasse og karakter
Volkswagens designere har med anden generation af Tiguan skabt en SUV, der udstråler mere klasse og dynamik og besidder en kvalitet i designet, der sætter ny standard for SUV’er i denne klasse. Tiguan udstråler styrke med et nyt frontdesign, der er præget af horisontale designelementer i form af en meget bred og flad kølergrill og slanke forlygter. Tiguan er den første SUV fra Volkswagen, der kan fås med LED-forlygter (ekstraudstyr), hvilket giver frontdesignet et endnu mere karakteristisk look. Set fra siden er den nye Tiguan blandt andet kendetegnet ved at have en højere hoftelinje end forgængeren, hvilket understreger SUV-konceptet, og samtidig giver de lavere sideruder og den markante vinklede D-stolpe Tiguan en mere sportslig profil. Den højere hoftelinje ender ved et sæt baglygter (LED-teknologi), der har et skarpt og markant snit og løber ind i en bagklap, der er markant bredere end i forgængeren.

 

Intuitivt og moderne interiør
Interiøret i Tiguan er også komplet nyt og har et udpræget sportsligt og samtidig SUV-karakteristisk design. Instrumentbordet er mere førerorienteret i design og layout, hvor de centrale elementer er instrumenthuset, der nu kan fås med Active Info Display digital instrumentering og Head-up-display, og en 8” touchscreen i farver er placeret højt midt på instrumentbordet og vinklet mod føreren. Radio- og navigationssystemerne i Tiguan er anden generation af Volkswagens modulare infotainmentsystemer (MIB II), der skaber optimale muligheder for at være online i bilen og samtidig benytte mange af funktionerne på Android og Apple smartphones.

Et af klassens største panoramasoltag, 3-zonet klimaanlæg og ergoActive forsæder med massage (ekstraudstyr) er blot nogle af de mange detaljer, der giver suveræn komfort og køreoplevelsen en ekstra dimension i Tiguan.

Sikkerhedsmæssigt vil den nye Tiguan også være i top og vil kunne fås med det brede udvalg af innovative assistentsystemer, som vi kender fra blandt andet Touran og Passat. Blandt standardudstyret er der Front Assist med områdeovervågning inklusiv City Emergency Brake og fodgængerovervågning samt Multikollisionsbremse.

 

Op til 24 % mere brændstoføkonomisk
Tiguan kommer udstyret med suveræne TSI- og TDI-motorer, der alle har turbolader, direkte indsprøjtning, start-stop-system, regenerering af bremseenergi og er op til 24 % mere brændstoføkonomiske end i forgængeren (med EU5-motorer). I Danmark vil modelprogrammet bestå af tre benzinmotorer henholdsvis 1,4 TSI med 150 hk, 1,8 TSI med 180 hk og 2,0 TSI med 220 hk, og på dieselsiden er der en 1,6 TDI med 115 hk, to 2,0 TDI med 150 og 190 hk og en 2,0 TDI biturbo med 240 hk og 500 Nm. Den mindste TDI-motor kommer med forhjulstræk, hvor alle de øvrige motorvarianter enten tilbydes med firehjulstræk som ekstraudstyr eller er standardudstyret med firehjulstræk. Alt efter motorvariant kan Tiguan trække helt op til 2.500 kg.


Firehjulstræk med fire programmer
Mange Tiguan ejere værdsætter muligheden for at køre offroad på en sikker måde enten i arbejdsøjemed eller som privatejer. Firehjulstrækket er yderligere et plus sikkerhedsmæssigt, når der køres i dårligt vejr. Tiguan er optimalt udstyret til at håndtere begge dele, da den kører med den nye generation af det effektive 4MOTION-firehjulstræk, der som noget nyt er udstyret Active Control. Her kan føreren via et drejegreb på midterkonsollen skifte mellem fire køreprogrammer (Onroad, Snow, Offroad og Offroad Individual) og tilpasse 4MOTION og assistentsystemerne til den aktuelle kørselssituation. Det nye 4MOTION Active Control system kombineret med 11 mm mere frihøjde (nu 200 mm), og muligheden for at bestille bilen med en speciel offroadfront, så den kan klare en tilkørselsvinkel på 25,6 grader (standard: 18,3 grader), har løftet Tiguans terrænegenskaber til nye højder.

 

Tiguan GTE Concept
Volkswagen viser på Frankfurt Motor Show også Tiguan GTE konceptbilen, der viser, hvilken retning Tiguan kan tage i fremtiden. Tiguan GTE er den første SUV fra Volkswagen med plug-in-hybrid-drivlinje, og teknologien er identisk med den, som Volkswagen har introduceret i Passat GTE. Tiguan GTE er udstyret med en 1,4 TSI-turbobenzinmotor med 156 hk/250 Nm og en 85 kW stærk elmotor, der er integreret i den 6-trins DSG-gearkasse. Tiguan GTE er i stand til at køre op til 50 km på strøm, hvor den har en maksimal topfart på 130 km/t. Aktiverer du i stedet GTE-indstillingen, har plug-in-hybrid-drivlinjen en samlet systemeffekt på 218 hk og 400 Nm, hvilket resulterer i 0-100 km/t på 8,1 sek. og en topfart på 200 km/t. Ifølge EU's forbrugsnorm for plug-in-hybridbiler er Tiguan GTE i stand til at køre op til 52,6 km/l og har et C02-udslip på 42 g/km. Den relative lange rækkevidde på strøm opnås ikke kun ved at opladning uden for bilen, men også fra solceller i det store panoramasoltag, der på årsplan kan levere op til 1.000 km ekstra rækkevidde.

 

Den nye Tiguan introduceres i løbet af foråret 2016.