Opel Insignia og Zafira Tourer får flere kræfter, lavere emission og mindre støj med deres nye 2,0 liters CDTI turbodieselmotor. Ydelsen er hævet fra 163 hk til 170 hk og det maksimale drejningsmoment er nu 400 Nm mod tidligere 380 Nm. Opgraderingen af den eksisterende motor kommer i forbindelse med tilpasning til den nye Euro 6 norm, der træder i kraft næste år med nye emissionskrav til alle diesel personbiler.

Brændstofforbruget på Insignia stadig 23,3 km/l med 170 hk, men accelerationstiden fra 0-100 km/t og mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/t er forbedret. Med den nye motor tager det kun otte sekunder at komme fra 80 til 120 km/t i 5. gear. Accelerationen fra 0-100 km/t kan klares på 9 sekunder rent, hvilket er et halvt sekunder hurtigere end med den gamle motor. Opel Zafira Tourer med samme motor kører 19,6 km/l efter EU normen med en accelerationstid fra 0-100 km/t på 9,8 sekunder.

Den nye motor bygger på den 2,0 liters CDTI med 163 hk, men er fornyet på så mange områder at der reelt er tale om en helt ny motor. Topstykket og forbrændingskammeret er nydesignet og en ny balanceakselenhed er anbragt i bunden af motoren. Enheden består af to modsat roterende aksler, der udjævner op til 83 procent af egenvibrationerne fra motoren. Nye indsprøjtningsdyser arbejder med et tryk på op til 2000 bar og 10 indsprøjtninger pr. motoromdrejning. I praksis giver det højere ydelse, mindre støj og en roligere motorgang. En ny turbolader med variabel geometri opbygger trykket 20 % hurtigere end ved forgængeren. Turboen er i øvrigt vandkølet og udstyret med oliefilter, der sikrer længere holdbarhed til lejerne. Skovlhjulene i turboen er individuelt afbalanceret. Af hensyn til Euro 6 bestemmelserne er motoren udstyret med en Selective Catalytic Reduction (SCR katalysator) og en AdBlue tank. Denne teknologi nedbringer kvælstofilterne til et minimum.

Bilerne med den nye motor er klar fra årsskiftet hos de danske Opel forhandlere.