Her på Biltorvet har vi netop testet den seneste version af Porsche Panamera (se mere her). Nu udvider Porsche Panamera-familien med en ny karrosserivariant. Det sker på biludstillingen i Genève (7.-19. marts 2017). Navnet er Panamera Sport Turismo – en stationcar i fem forskellige motorvarianter, Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera 4 E-Hybrid og Panamera Turbo.

 

Med udgangspunkt i den succesrige sportslimousine sætter den nye variant endnu et statement i luksussegmentet med sit umiskendelige design. Samtidig er den op til 550 hk stærke Sport Turismo fleksibel som ingen anden bil i klassen. Med stor bagklap, lav læssekant, større bagagerumsvolumen og et 4+1-sædekoncept lever den nye Panamera-model op til store krav til anvendelighed i dagligdagen og fleksibilitet. ”For Porsche er Panamera Sport Turismo et fremstød i et nyt segment, samtidig med at alle Porsche typiske værdier og fordele er blevet bibeholdt”, siger Michael Mauer, som er designchef hos Porsche.

Teknisk og konceptmæssigt set gør Sport Turismo-modellen brug af alle innovationerne fra den helt nye Panamera-modelrække, der først kom på markedet sidste år. Hertil hører det digitaliserede Porsche Advanced Cockpit, banebrydende assistentsystemer som Porsche InnoDrive inklusive afstandsregulering, undervognssystemer som bagakselstyring, den elektroniske krængningsstabilisering Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport) og kraftfulde motorer. Derudover gælder, at alle Panamera Sport Turismo-modeller som standard er udstyret med Porsche Traction Management (PTM) – et aktivt firehjulstræk med elektronisk reguleret lamelkobling. Fra S-modellerne er den adaptive luftaffjedring med 3-kammer-teknologi desuden standardudstyr.

Design og koncept for en allround-sportsvogn
Ligesom den coupéagtige Panamera-sportslimousine er Sport Turismo-modellen også kendetegnet ved meget dynamiske proportioner – præget af Porsches design-DNA. Bilen er 5.049 mm lang, 1.428 mm høj og 1.937 mm bred. Derimellem spænder en lang akselafstand på 2.950 mm. Derudover er korte karrosserioverhæng og de op til 21” store fælge med til at sætte deres præg på silhuetten.

Fra B-stolperne, altså starten på bagdørene, og bagud er Sport Turismo kendetegnet ved et helt selvstændigt design. Over den markante skulder strækker sig en langstrakt rudelinje og en lige så lang tagudformning. Hen mod bagenden falder taget i mindre grad end rudelinjen. Det giver en markant og umiskendelig D-stolpe, som videreføres i skulderpartiet på en coupéagtig måde.

Den første adaptivt udkørbare tagspoiler i segmentet
Øverst fortsætter taget over i en adaptiv spoiler. Tagspoilerens indstillingsvinkel indstilles i tre trin afhængigt af kørselssituationen og de valgte bilindstillinger og giver op til 50 kg ekstra downforce på bagakslen. Op til en hastighed på 170 km/t reduceres det aerodynamiske luftledeelement – en central systemkomponent i Porsche Active Aerodynamics (PAA) – i indkørt tilstand med en vinkel på minus 7 grader luftmodstanden og bidrager på den måde til at optimere forbruget.

Fra 170 km/t kører tagspoileren automatisk ud i Performance-stillingen og øger med en indstillingsvinkel på plus 1 grad kørselsstabiliteten og tværdynamikken.I køreindstillingerne Sport og Sport Plus kører tagspoileren allerede ud i denne position fra en hastighed på 90 km/t. Som aktiv understøttelse tilpasser PAA tagspoilerens indstillingsvinkel fra 90 km/t til plus 26 grader, når panoramaskydetaget (ekstraudstyr) åbnes. Her bidrager spoileren til at minimere vindstøjen.

Tre siddepladser på det nydesignede bagsæde
Som den første Panamera-model er den nye Sport Turismo udstyret med et 3-personers bagsæde. Da de to yderste pladser – i overensstemmelse med modelrækkens både sportslige og komfortable ambitioner – er udført som enkeltsæder, er bagsædet således en 2+1-konfiguration. Som ekstraudstyr kan Panamera Sport Turismo bestilles som 4-sæders med to elektrisk indstillelige enkeltsæder bagi.

Den højere taglinje på Sport Turismo gør det lettere at stige ind og ud for bagsædepassagererne, og samtidig kan de nyde godt af markant mere loftshøjde. Bagagerummets anvendelighed nyder godt af den højt åbnende bagklap, der som standard har elektrisk betjening, og læssekanten på kun 628 mm. Op til overkanten på bagsæderne har Sport Turismo med op til 520 l (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 425 l) 20 l mere bagagerumsvolumen end sportslimousinen. Læsset helt op til loftet og med fremklappede bagsæder øges den ekstra plads til 50 l. De tre bagsæderyglæn kan klappes frem separat eller komplet (i forholdet 40:20:40), og frigørelsen omme fra bagagerummet foregår elektrisk. Når alle ryglæn er klappet frem, opstår der en næsten plan flade. Bagagerumsvolumenen øges her til op til 1.390 l (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 1.295 l).

Til bagagerummet i Panamera Sport Turismo kan man som ekstraudstyr få et bagagerums-management-system. Det variable system til sikker transport omfatter blandt andet to fastgørelsesskinner i bagagerumsbunden, fire fastgørelsesøjer og en netskillevæg til bagagerummet. Desuden tilbydes der som ekstraudstyr en 230-volts-stikdåse i bagagerummet.