Nye Bisser til Kia Magentis

Magentis har fået tandbøjlen af og fremstår med flot ny kølergrill, når bilen introduceres på det Danske marked til oktober.

Den store 4 dørs Kia Magentis, Kia’s bud på en jobbil i den store mellemklasse (Avensis-Vectra-Mondeo – C5 klassen) har til den Danske introduktion i oktober fået ændret det stort set eneste, der ikke faldt i motorjournalisternes smag ved den Europæiske introduktion i vinters. ”…en kølergrill, der ligner en mellemting mellem en Jeep og en skoledreng med tandbøjle” var en af bemærkningerne. I den nye 2004 version, som danskerne får fornøjelsen af fra starten, er bøjlen altså kommet af og ”tænderne” står pænt rettet, og i design på linie med succes SUV’en Kia Sorento.

Indkøbere af firmabiler kan godt begynde at tælle op hvor meget de kan spare på årets indkøb til flåden, for priserne på Magentis er nu endelig fastlagt, og Kia går aggressivt til værks med priser, der giver mindelser om ”gamle dage” og op til 100.000 kr. billigere and tilsvarende konkurrenter.

Det er sød musik i ørerne på brugere af firmabiler, for det kan betyde en skattelettelse svarende til i omegnen af kr. 1.000 udbetalt om måneden, et beløb nok de færreste vil kimse af.

Magentis kommer med to motorvarianter, en firecylindret på 2 liter og 16 ventiler med 136 HK og en 2,5 liters V6 og 24 ventiler, der udvikler 169 HK. Begge motorer er helt usædvanlige lydløse, blandt andet takket været modsat roterende balanceaksler. I en nylig test i tyske Autobild, hvor Magentis blev sammenlignet med både Avensis og en Vectra med 1,8 motorer, var Kia’en væsentlig mere støjsvag end konkurrenterne ved såvel 100 km/t som ved 130 km/t

Magentis introduceres i to udstyrsniveauer: LX og SE for 2,0’s vedkommende, V6’eres kun i det høje SE trim. At det er lykkedes Kia Motors med baggrund i deres smalle organisation endnu en gang at hekse nogle fantastiske priser frem, kan man se i samme Autobild test, for i Tyskland skal du betale svarende til 10.000 kr. mere for en Vectra 1,8 Comfort, og 14.500 kr. mere for en Avensis 1,8 Sol, i forhold til en Magentis 2,0 SE. Danskerne er anderledes heldigere stillet, for med fantasi prisen 204.998 kr. (introduktionspriser) er der 85.000 sparet op imod Vectra’en, og hele 110.000 kr. op til Avensis’en. Du skal dog dertil lægge prisen på klimaanlægget på Kia’en (27.998 kr.), for den Danske importør har valgt at tilbyde dette som udstyr til eftermontering, da man så ikke skal beskattes måned efter måned af ”ekstraudstyret” jf. firmabilsbeskatningsreglerne. Magentis 2,0 i LX versionen kan købes for den helt utrolige pris af 179.998 kr. ”- Så kan kunderne selv afgøre hvilket af det manglende udstyr i forhold til SE versionen de vil have eftermonteret, vi kan klare det meste” udtaler Adm. Direktør i Kia Motors, Jens Bjerrisgaard.

Vil du køre med V6 motor, - så er prisen for en Magentis 2,5 V6 249.999 – det er 90.000 billigere end en Mondeo V6 eller 140.000 billigere end en Citroen C5 V6