Nye diesel motorer i BMWs 7-serie

Modelpaletten i den nye generation af BMW’s 7-serie udvides nu med to meget kraftfulde dieselmodeller i 7-serien, 730d og 740d. Dermed sætter BMW igen nye standarder i luksusklassen og cementerer sin rolle blandt de førende inden for dieselteknologien.

 

Til europæerne
Modellerne imødekommer den store interesse på det vigtige europæiske dieselmarked, som de to modellers forgængere har været genstand for.Kunderne sætter pris på kombinationen af en meget kultiveret motorgang, dynamik og høj ydelse, og de to nye henholdsvis seks- og ottecylindrede motorer er optimeret på alle punkter. Den sekscylindrede rækkemotor i BMW 730d yder 218 hestekræfter ved 4.000 omdrejninger pr. minut. Højeste drejningsmoment er på 500 Nm, som er til stede mellem 2.000 og 2.750 omdrejninger pr. minut. 100 km/t nås på blot 8 sekunder, og højeste hastighed er 235 km/t.V8’eren i 740d har 258 hestekræfter ved 4.000 omdrejninger pr. minut. Højeste drejningsmoment er 600 Nm, som er til stede mellem 1.900 og 2.500 omdrejninger pr. minut. Accelerationen fra 0-100 km/t klares på 7,4 sekunder, og tophastigheden er 250 km/t.

 

 

Standard med automatgear
For at sikre den bedst mulige kraftoverførsel har begge modeller den samme, højt roste sekstrins automatgearkasse som blev lanceret i den nye 7 series benzinudgaver 735i og 745i.De forbedrede ydelser må først og fremmest tilskrives anden generation af common rail indsprøjtningssystemet. Det maksimale indsprøjtningstryk er således øget markant fra 1.350 bar til 1.600 bar, og i forbindelse med en ny forbrændingsgeometri medfører det højere ydelse og drejningsmoment, mindre brændstofforbrug (henholdsvis 11,8 og 10,3 km pr. liter) og lavere emission. Begge 7-serie modeller er certificeret i EU3 klassen.730d og 740d byder i øvrigt på alle de nyskabelser, som blev introduceret i premie-remodellen i den nye generation. Karosseriet, som udelukkende er fremstillet af aluminium, fås således eksempelvis med Dynamic Drive, elektroniske dæmpningskontrol (EDC) og luftaffjedring med automatisk niveauudligning til bagakslen.Både 730d og 740d fås kun med almindelig akselafstand og vil blive introduceret i oktober måned.

 

 


De danske priser er endnu ukendte.