Opel GT er genopstået som roadster

En ægte 2-personers sportsvogn med 264 hk og baghjulstræk

Den legendariske Opel GT coupé, der blev fremstillet fra 1968 til 1973, har fået en værdig afløser med samme navn: Opel GT.

Den 2-personers Opel GT med 264 hestes turbomotor er på det danske marked og koster 640.000 kroner. 15 ordrer er allerede modtaget.

Den tidligere GT model blev dengang præsenteret som en konceptbil, men interessen blandt publikum var stå stor, at den stort set uændret gik i produktion.

Den nye GT er stærkt inspireret af Vauxhall VX Lightning koncept, tilpasset Opels design. Opel GT bliver fremstillet på GMs fabrik i Wilmington/Delaware i USA. Herfra kommer også søstermodellerne Pontiac Solstice og Saturn Sky.

Skarpe linier parret med stramme flader giver GT et frisk, dynamisk udseende. Forpartiet domineres af de kraftige stødfangeres markante bøjning, den tværgående kromliste med Opels logo og de tredimensionale forlygter med klart glas, der er trukket et stykke om på sidepanelet. Luftindtagene i motorhjelmen og luftvekslerne bag de to sæders nakkestøtter er med til at give det sportslige præg. Der er ingen mekanik i stoftaget, der forsvinder helt ned under et dækken, når der køres sporty med toppen nede.

Veludstyret

Den nye Opel GT må siges at være veludstyret. Som standard er der 18 tommer letmetalfælge med 245/45 R 18 dæk, ESP og Traction Control, der begge kan justeres af føreren og slås helt fra, så man fuldt ud kan køre sportsligt efter eget temperament.

Andet standardudstyr er CD radio med seks højttalere og betjening fra rattet, MP3-tilslutning, elindstillelige sidespejle, elruder, højdeindstilleligt førersæde, fartpilot, aircondition, tågelygter og fjernbetjent dørlås samt bagagerum er standard.

Desuden er rat og gearknop læderbeklædt, og bagruden i stofkalechen er opvarmelig. ABS bremser samt airbags foran begge sæder må siges at være en selvfølge.

Den korte gearstang har korte bevægelser til hurtige skift af de tætliggende gear.

132 hk pr. liter slagvolumen

Den 4-cylindrede turbomotor er anbragt på langs forrest i bilen, og den trækker over en manuelt betjent 5-trins gearkasse på baghjulene. Med turbo og direkte indsprøjtning udvikler den 264 hk ved 5.300 motoromdrejninger pr. minut, og det er første gang en Opel motor udvikler 132 hk pr. liter slagvolumen.

Tophastigheden er 230 km/t og med et drejningsmoment på 353 Newtonmeter mellem 2.500 og 5.000 o/min accelererer Opel GT fra stående start til 100 km/t på kun 5,7 sekunder. I gennemsnit svarer forbruget til 10,87 km/literen. Indsprøjtningstrykket er op til 155 bar, og når motoren går i tomgang, er trykket nede på 50 bar.

Udblæsningsgassen udnyttes mest muligt ved at opdele den i to strømme fra cylinder et og fire og fra cylinder to og tre. Det bevirker, at ladetrykket opbygges ved 1.400 o/min, og nedtrædning af gaspedalen giver omgående acceleration. I en intercooler køles ladeluften ned med cirka 100 grader. Udblæsningsventilerne er fyldt med natrium af hensyn til bedst muligt køling, og stemplerne får ekstra køling, fordi dyser sprøjter olie op på undersiden. Bagge knastaksler justeres i forhold til motorens øjeblikkelige belastning. To balanceaksler giver en usædvanlig fin gangkultur for en 4-cylindret motor. En særlig udformning af stempelkronerne giver en kraftig gennemhvirvling af den indsugede gas, hvilket har gjort det muligt at anvende et usædvanligt højt kompressionsforhold for en effektiv turbomotor på 9,2: 1, hvilket kommer benzinforbruget ved delbelastning til gode.

Motoren er baseret på den 2,2 liters direct injection motor, der findes i Opel Vectra siden 2004 og den 2,0 liters turbo, der blev introduceret i Vectra GTS i foråret 2003. ECOTEC aluminiumsmotoren i GT er på 1998 cm3 og udviklet af ingeniører fra GM Powertrain på begge sider af Atlanten.

Der er også taget hensyn til lave vedligeholdelsesomkostninger. De kædetrukne knastaksler er fri for vedligeholdelse. Det faststøbte hus til oliefilteret kræver kun udskiftning af selve filteret, og olie skiftes efter oplysning i et display. Tændrørene skal kun skiftes efter 160.000 kilometer, kølevæsken efter 240.000 kilometer.

Justerbart køretemperament

Både for- og baghjul er ophængt i triangelarme af smedet aluminium. Der er skivebremser på alle hjul - og ABS, Traction Control (TC) og ESP (Electronic Stability Program) overvåger sikkerheden. Føreren kan selv finindstille niveauet for ESP og brugen af TC. Begge systemer er fuldt aktive når bilen startes – indstillet til at give stor, stabil køreglæde. Ved et tryk på ESP knappen på instrumentpanelet afbrydes Traction Control, men ESP forbliver aktiv og griber ind som vanligt. To korte tryk ændrer ESP calibreringen til en mere sporty virkemåde, og samtidig er TC afbrudt.

Holder man ESP knappen nede i 10 sekunder indtil ”ESP Off” symbolet lyser, er både ESP og TC uden virkning. Et kort tryk nårsomhelst bringer systemerne tilbage til normalvirkning. Det samme sker, når motoren stoppes.

Et display og et lyssignal i instrumenteringen holder chaufføren orienteret om status for begge systemer.

Lige fra begyndelsen blev GT konstrueret til at opfylde de særlige krav, der stilles til en åben to-sædet sportsvogn. Altså en meget stiv undervogn med hydroformede (*) sidevanger med en supplerende kardantunnel af trukket stål, der både kommer køreegenskaber og passiv sikkerhed til gode.

(* Komponenter fremstilles af stål ved hjælp af højt vandtryk – en teknik, som også er anvendt til chassisdele til Opel Astra og Vectra. Kun den legendariske amerikanske Corvette er baseret på hydroformede sidevanger.)

Bilen egenvægt inklusive fører er fordelt med 51 procent på forhjulene og 49 procent bagtil.