Mokka er lidt af en succeshistorie for Opel, da bilen siden 2012 er solgt i mere end 500.000 eksemplarer. Nu har Mokka fået et X i navnet – X’et fortæller, at der er tale om en højbenet version af en eksisterende model. Netop X’et vil Opel bruge fremover, når der er tale om en SUV eller CUV.

 

Mokka X er ganske tiltalende at se på og viser klart, at Opel har rykket sig væk fra det tidligere meget konservative design. De ekstra designdetaljer der følger med X-betegnelsen gør også sit til, at Mokka virker mere robust og faktisk også eksklusiv at se på. Bagenden kunne dog godt være lidt mere voluminøs, da den godt kan virke lidt spag i forhold til resten af bilen. Ønsker du en mere sporty version af Mokka X, er det muligt at tilkøbe Opels OPC-styling.

 

På motorsiden kan du vælge imellem 3 benzin og 2 dieselmaskiner. Vi tester topmodellen med 1,4 liters benzin turbomotor med 152 hk, firehjulstræk og 6-trins automatgear.

 

Når du sætter dig tilrette i Mokka X, så bliver du mødt af en yderst indbydende kabine. Opel har virkelig oppet sig og førstehåndsindtrykket er eksklusivt og rart. Den store touch screen i midterkonsollen er lækker at røre ved og menuerne overskuelige og gennemtænkte. Det er faktisk rigtig godt.

 

Materialerne i kabinen har en meget høj kvalitet og det er ganske få steder, at man ikke har brugt plast af den rigtig gode slags.

 

På vejen er Mokka X ganske behagelig. Jeg kunne måske godt tænke mig et lidt strammere styretøj – men vi skal også huske, at der er tale om en bil med et højere tyngdepunkt end normalt, og her kan en lidt blødere undervogn i mange tilfælde være en fordel – specielt hvis du gerne vil forbi en skovvej eller strand i ny og næ. Og det er så absolut muligt med Mokka X, da firehjulstrækket nok skal hjælpe dig frem. Vi havde fornøjelsen af Mokka X i både skov og sne, og her viste firehjulstrækket sig yderst effektivt. Men, det var ikke alle ting, der virke lige så effektivt.

 

Motoren i Mokka X burde være tilstrækkelig – her er vel og mærke tale om 152 hk fra en 1,4 liters turbomotor. Men, motoren savner drejningsmoment og ved acceleration har gearkassen tendens til at holde fast i de lavere gear, inden den skifter op. Dette gør at den forholdsvis lille motor lyder ganske anstrengt. Det bliver man faktisk træt af i længden. Der mangler Opel lige en smule i mine øjne, hvis vi sammenligner med VW’s 1,4 liters TSI og Fords EcoBoost.

 

Det lykkedes mig faktisk at blive ganske glad for Mokka X. Specielt fordi kvaliteten er blevet så høj og fordi Opel er begyndt at satse på et meget højt niveau for deres tekniske udstyr. Det bliver spændende at følge i den kommende Insignia.

 

Jeg har desværre ikke prøvet Mokka X med dieselmotor endnu, men jeg kunne forestille mig, at det vil løse problemet med det manglede drejningsmoment. Faktisk kunne det være sjovt, hvis Opel valgte at smide den 160 hk diesel fra Astra over i Mokka X og kombinere den med den 6-trins automatiske gearkasse – men, så ville bilen nok blive alt for dyr. For vælger du Mokka X med en god portion af det lækre ekstraudstyr, så ender denne 152 hk version over 400.000,-. Men, Mokka X kan også fås med mindre motorer, uden firehjulstræk, automatgear og alle de lækre tekniske sager. Priserne starter ved 206.000,- for en 115 hk benzinversion med skrabet udstyr.

 

Med Mokka X viser Opel helt klart, hvilket retning de ønsker at gå i fremover. De har lagt morfar hatten til side og taget en langt mere moderne og stilsikker hat på i stedet for. Personligt kan jeg godt lide det – lad os se om det fortsætter.