Danskere gør det til dels, miljøforkæmperne kæmper stadig for sagen, men bilproducenterne har fattet pointen – det er en rigtig god idé med genbrug. Bilproducenternes bevæggrund er bare ikke helt så ”grøn” som man kunne tænke sig – det drejer sig udelukkende om at minimere omkostningerne, når der skal udvikles nye bilmodeller ved at samarbejde på kryds og tværs mellem producenterne.

Den nye SUV fra Peugeot – 4007 – er et produkt af dette samarbejde og genbrug. Peugeot 4007 er under Peugeot-skallen en Mitsubishi Outlander, men med nogle kosmetiske og få tekniske ændringer. Peugeot har aldrig haft en SUV eller firehjulstrækker, så dette er en hurtig og billig måde at komme ind på markedet for denne biltype.

Ingen tvivl – det er en Peugeot
Rent udseendemæssigt kommer man aldrig i tvivl om at dette er en Peugeot. Fronten domineres af det karakteristiske store gab, langtrukne forlygter og en skinnende løve på motorhjelmen, Bagpartiet er lidt mere diskret, men alt i alt har Peugeot været rigtig dygtige til, at få bilen til at fremstå som en selvstændig og flot bil – der uden tvivl vil gøre sig godt ude foran en café. 

Interiøret
Indendøre er forvandlingen fra Outlander til 4007 dog til at overskue, hvor den største forskel er løveemblemet i rattet. Det gør dog ikke så meget, for Outlander- kabinen og kvaliteten er fuldt på højde med, hvad Peugeot ellers selv kan præstere. En enkelt mislyd er der dog, og det er drejeknapperne til ventilationen – de er meget plastagtige og lyder helt forfærdelige når der justeres på dem.

Pladsen i kabinen er næsten overdådig – især fordi bagsædet kan skydes tilbage, og ryglænet justeres i hældningen.

4007 er en 7-personers SUV, men igen skal det tages med et gran salt. De 2 ekstra pladser gemmer sig i bagagerummet og består af en simpel og tyndt polstret bænk, hvortil adgangsforholdende er elendige. Det er udelukkende til små børn. Det fine bagagerum på 510 liter skrumper selvfølgelig også ind til ingenting når sædet er i brug.

Udstyr
Udstyrsmæssigt findes 4007 i to niveauer – ST & Griffe. Vores testbil har Griffe udstyr, hvilket koster 50.000 kr. ekstra i forhold til ST. For de penge får man blandt andet 18” alu-fælge, varme i forsæderne, elektrisk justerbart førersæde, cd-radio med 6 stk. CD-skifter, læderkabine, forlygtevaskere og parkeringssensor. Så med denne pakke mangler man ingenting.

Udover det høje udstyrsniveau, er der yderligere installeret Rockford Fosgate HiFi og navigations-system med 7’’ touch farveskærm. HiFi systemet byder bl.a. på en såkaldt ”Music server”, som er en indbygget harddisk, hvor man kan kopiere sine musik CD'er ind på - ganske smart. Med Rockford Fosgate følger der i alt 8 højttalere og en stor subwoofer i bagagerummet, med en samlet effekt på 650 W – nok til at få bilen til at hoppe hen ad vejen.

Ude at køre
Mitsubishi Outlander er en ganske velkørende bil, så det er 4007 også, men endnu en tak bedre. Peugeot har valgt at bruge sin egen 2,2 liters HDi motor med partikelfilter, og det er et stort plus. Motoren yder 156 hk, og har et maksimalt drejningsmoment på 380 Nm., og det passer rigtigt fint til bilen. Motorens bløde gang, lave støjniveau, glimrende kraftoverskud og Mitsubishis 6-trins gearkasse passer perfekt til både by-, lande-, og motorvejskørsel.

Firehjulstræk
4007 er jo en højbenet fætter, og har jo selvfølgelig også firehjulstræk, så man har mulighed for at komme lidt længere ud end de fleste. Firehjulstrækket er af den elektroniske type, hvor man selv, via en drejeknap, bestemmer hvordan systemet skal arbejde.

Der er 3 muligheder: Forhjulstræk, firehjulstræk uden spær, og firehjulstræk med låst centerdifferentiale. I det daglige bør man nøjes med forhjulstræk eller træk på alle fire, men uden spær. Først når man finder det lette terræn skal spærret slås til så alle fire hjul trækker konstant. Og man skal holde sig til det lette terræn. Med en frihøjde på knap 18 cm, og udprægede asfaltdæk, skal der ikke meget mudder eller ujævnheder til før 4007 må give fortabt.

Den kraftige motor, kombineret med et dårligt fodfæste på forhjulene, betød at der i testugen, tit blev kørt med firehjulstræk, når vejene var våde, da forhjulene ellers havde tendens til at fedte rundt.

Konklusion
Det er jo ingen hemmelighed at store potente biler tiltaler det voksne hankøn, og jeg nyder også at køre denne slags biler. Du har et dejligt overblik over trafikken og føler dig sikker i din store højbenede bil - men helt fornuftig er sådan en bil jo ikke. Prisen på godt 550.000 kr. tager nok også lidt af glæden, men bortset fra det, så synes jeg godt, at Peugeot kan være stolte over deres ”genbrugsbil”.