Mange af de solidt etablerede mærker i Danmark har de senere år skåret deres eksklusive model væk fra modelprogrammet. Ford har eksempelvis for længst droppet Scorpio, Toyota har droppet Camry og Citroen har ikke længere XM-modellen i modelrækken. Peugeot har, som et af de få ”ikke eksklusive” mærker, stadig en direktionsvogn med i programmet – Peugeot 607. Lige som de øvrige har Peugeot temmelig svært ved at overbevise de potentielle kunder om, at  607'eren er et værdigt alternativ til fx Audi, BMW, eller Jaguar.

Elegant design
Peugeot 607 blev født i år 2000, og vakte stor opsigt med sine meget elegante og dynamiske linier. Her 5 år senere er linierne de samme, men bilen formår stadig at vække opsigt og vende hoveder. Priserne for Peugeot 607 begynder ved 490.000,- kroner og topper ved 700.000,- kroner, hvor man får denne 204 hk diesel V6-motor med 6 trins automatgear.

Dimensionerne
Peugeot 607 er en stor bil målt på de ydre linier, men pladsen kunne være bedre udnyttet i kabinen. Det er ikke forbi, man sidder klemt på hverken for- eller bagsædet, men på bagsædet er der ikke mere benplads end i en gennemsnitslig mellemklasse bil. Bagagerummet klarer 509 liter, og det burde være rigeligt til de fleste.

Klassisk og komfortabelt
Kabinen er designmæssigt meget stilren og afdæmpet i sit design. Man har mulighed for at vælge forskelligt indlæg i instrumentbord samt i dørene. Testbilen var udstyret med ”carbon indlæg”, hvilket giver et lidt mere frisk udseende i forhold til mørkt eller lyst træ, som er alternativerne. Instrumenteringen er ligeledes i et klassisk design med beige baggrund, kromkanter og orange belysning.

Rigeligt med komfort- og sikkerhedsudstyr
Listen over standardudstyr er lang, så man er dækket godt ind både mht. komfort- og sikkerhedsudstyr. Det væsentligste udstyr er bl.a. el justerbare forsæder med varme, varme i bagsæde, bi-zone klimaanlæg, fartpilot, regnsensor,  elektroniskstyret undervogn, elektrisk bagklap, ESP, 8 airbags og dæktrykssensor. Eneste mangel er automatisk nedblænding af bakspejlet.

Især de el-justerbare sæder skal have et par rosende ord med på vejen. Sæderne støtter godt, og når indstillingen foregår så let, har man også lyst til indstille sædet optimalt og dermed sikre optimal langturskomfort. Endda højden at nakkestøtterne indstilles elektrisk.

Motor og teknik
På trods af bilens relative høje alder er al teknik af nyeste dato.

Trækkraften leveres af en 2,7 liters common-rail V6 dieselmotor med 204 hk og et drejningsmoment på 440 Nm. Det er jo næsten unødvendigt at nævne, at denne V6 diesel er en lækker motor. Den leverer en masse kræfter, et minimum af vibrationer og en meget afdæmpet lyd, der harmonere godt i forhold til resten af bilens fremtoning som limousine.

Motoren er udstyret med dobbelt turbo, variabel ventil styring samt partikelfilter, så man kan med god samvittighed lade de 2 turboer arbejde uden at forurene moder natur med farlige partikler. Partikelfilter  har været standard på 607 modellerne siden introduktionen i 2000.

6-trins automatgear
De mange dieselkræfter overføres via en 6 trins automatgearkasse med mulighed for at skifte manuelt/sekventielt. Når tingene skal foregå lidt hurtigere kan en lille sort knap gøre en stor forskel. "Sport" knappen ved gearstangen skifter program i den fuldelektroniske gearkasse, og sørger for at holde omdrejningerne på et optimalt niveau, så man altid har maksimal trækkraft.

Elektronisk styret undervogn
Den elektronisk styrede undervogn styres af følere i hver støddæmper der konstant overvåger og styrer affjedringen til hvert hjul. Som standard kører systemet i ”auto-mode”, hvor affjedringen automatisk strammes op ved f.eks sving eller under acceleration. Det er også muligt, at køre i ”Sport-mode”, hvilket betyder en konstant stram affjedring. Især på motorvejen er forskellen tydelig at mærke. Som standard er Peugeot 607’s undervogn meget komfortabel – grænsende til det bløde, men i ”Sport-mode” strammes undervognen op, så man i hvert fald opdager, når motorvejen slår buler.

Afslappende kørsel
Generelt må man sige, at køreoplevelsen i Peugeot 607 er meget behagelig - så længe man ikke forventer gokart køreegenskaber. Det er en stor bil med en undervogn, der er lagt an på langturskomfort og afslappet kørsel. Det fine automatgear og den suveræne dieselmotor lægger ikke op til racerkørsel, men er lagt an på at cruise på motorvejen i høj fart uden konstant at skulle forbi tankstationen.

Efter 1.300 km testkørsel endte vores samlede forbrug på 13,1 km/l. Peugeot er selv mere beskedne og lover kun 11,9 km/l ved blandet kørsel - men forbruget vil jo altid være meget afhængigt af ens kørselsmønster.

Pris og prestige
Peugeot 607 har egentligt kun 2 minuser – pris og prestige. På alle standardmodeller 206, 307, 407 er Peugeot meget aggressive rent prismæssigt, men så snart man rykker op i specielmodeller, kører priserne desværre af sporet. Topmodellen her koster 700.000,-, og i denne prisklasse er konkurrencen meget hård og kunderne fordringsfulde.

Konkurrenterne tæller bl.a. Alfa Romeo 166 2.4 JTD Aut. (610.000), Audi A6 2.7 TDI Aut. (795.000), BMW 525D Aut. (786.000), Jaguar S-type 2.7D aut. (777.000) og Skoda Superb 2.5 V6 TDI (505.000). Måske med undtagelse af Skoda Superb får man en pæn portion  prestige med, når man vælger en af konkurrenterne, og priserne er tæt på det man forlanger for Peugeot 607. For at kunne gøre sig alvorligt gældende i denne konkurrence burde Peugeot 607 være 50-100.000 kr. billigere for at kompensere for den manglende prestige.