Peugeot 807 - verdens sikreste MPV

Fem ud af fem mulige stjerner har Peugeots luksuriøse 807’er netop høstet for passagersikkerheden i den skrappe, uafhængige kollisions-test, Euro NCAP.

Samtidig konkluderer Euro NCAP, at Peugeot 807 placerer sig som verdens sikreste MPV. En del af hemmeligheden bag den høje sikkerhed for passagererne er konstruktionsprincipper, som allerede findes eller er lige på trapperne i de øvrige Peugeot-modeller.

”Den første MPV, der opnår så høj sikkerhed”. Så flot konkluderes det efter test af sikkerheden i Peugeots luksus MPV 807, af det uafhængige europæiske institut, Euro NCAP. Euro NCAP udfører krævende og grundige tests af, hvordan nye bilmodeller opfører sig, når de udsættes for kollision og studerer risikoen for passagererne.

Rekordstyrke ved kollisioner
I konklusionerne hedder det bl.a.: ”Bilen præsterede ekstremt gode resultater ved både frontalkollision og sidekollision samt ydede god beskyttelse af personerne i bilen”, ”imponerende beskyttelse ved sidekollision” og ”god beskyttelse af børn”.

Forklaringen ligger i en avanceret og modstandsdygtig opbygning af alle punkter i karosseriet. F.eks. er dørene ekstra forstærket med kraftige stålprofiler og fyldt med et særligt stødabsorberende skummateriale. Ligeledes er fronten sikret med stødabsorbe-rende zoner, ligesom på Peugeot 307: En omhyggelig kombination af områder allerforrest, der er designet til at ”krølle sammen” som en harmonika ved kollision, og stærke metal-profiler bagved, så fronten ikke trykkes ind i kabinen og skader passagererne. Desuden er der brugt samme nye princip som på 307 og 607, hvor hele bunden er så kraftigt forstærket med store tværvanger, at bunden alene yder rigelig stabilitet til hele bilens opbygning.

Intelligente airbags overalt
807 roses også for, at passagererne er godt beskyttet af airbags – gardinairbags og side-airbags i hoftehøjde til begge forsædepassagerer, der også beskyttes med hver sin ”intelligente” airbag foran, som udløses mere eller mindre hurtigt og kraftigt, alt efter kollisionens styrke.

Samtlige 807’erens passagerer har 3-punkts seler, på de to forreste rækker endda med pyro-tekniske selestrammere – og så er der selvfølgelig Isofix-beslag til barnesæder. Dertil kommer andre sikkerhedstiltag som f.eks. automatisk afbrydelse af brændstoftilførslen ved kollision, som på alle andre nye Peugeot-modeller.

Den aktive sikkerhed lige så høj
Euro NCAP tester kun den ”passive sikkerhed”, altså hvordan bilen opfører sig, når kollisionen faktisk sker.

Men Peugeot prioriterer den ”aktive” sikkerhed mindst lige så højt, og det gælder fuldt ud også for Peugeot 807. Det er alt det, der handler om at undgå kollision – at bilen opfører sig så perfekt kontrolleret som muligt på vejen, selv i glat føre og i vanskelige krise-situationer. Her er Peugeot kendt for at opnå fine resultater – for alle facetter af køre-egenskaberne: Styringen, balancen og bremsningen.

807 har bl.a. EBA (der forstærker bremsningen 23 gange ved katastrofeopbremsning), EBD (der giver maksimal bremsning på baghjulene ved hele tiden at måle på hvert hjuls belastning og udskridning) og ESP (der effektivt hindrer udskridninger).