Så er Alfa Romeo klar med deres første SUV nogensinde. Navnet er Stelvio.

Stelvio er således en kompakt SUV, der ifølge Alfa Romeo byder på temperamentsfuld, rendyrket italiensk køreglæde. Dertil kommer de harmoniske og dynamiske former, som skaber et vellykket design, der udståler sport og dynamik. Læg dertil kraftfulde motorer i letvægtsmaterialer, en avanceret undervogn samt et hav af teknologiske finesser til, så har man en bil, der er en ren fornøjelse at køre i.

Den 23. april er Alfa Romeo i Danmark klar til at lancere nyheden hos forhandlerne, og der kan vælges mellem to udgaver med 2,2-liters turbodieselmotor med enten 180 eller 210 hk eller en 2-liters turbobenzinmotor med 280 hk. Til sommer følger endnu en turbodiesel med 150 hk. Alfa Romeo Stelvio leveres udelukkende med en avanceret 8-trins automatgearkasse. Den store 210 hestes diesel og benzinmotoren leveres med Alfa Romeos Q4 firehjulstræk. Hos Alfa Romeo Danmark har man længe set frem til lanceringen, og forventningerne til Stelvio er derfor tårnhøje.

”De kompakte SUV’er er meget populære i disse år, og med Alfa Romeo Stelvio melder vi os på banen med en bil, som er ekstremt konkurrencedygtig på en lang række parametre. Vores nye SUV gør sig bemærket med stilsikkert design, højt udstyrsniveau og selvfølgelig køreglæden, der er en central bestanddel i Alfa-DNA’et. Vi ved, at der skal noget særligt til for at imponere bilkøberne i dag, og vi glæder os meget til at præsentere Stelvio for danskerne og sende kunderne ud på de første prøveture”, siger Steffen Holm, der er pressechef hos Alfa Romeo i Danmark.

Letkørt med masser af sjæl
Vi har ikke testet Stelvio endnu, men på papiret byder bilen på præstationer i topklasse. Eksempelvis er benzinmotoren i aluminium og udstyret med Alfa Romeos unikke MultiAir system til styring af indsugningsventilerne. Alle Alfa Romeo Stelvio er udstyret med en kardanaksel i kulfiber til gavn for vægten. Et andet unikt punkt er det integrerede bremsesystem (IBS), som leverer øjeblikkelig og præcis bremserespons i alle situationer. Bremsesystemet opnår klassens korteste bremselængde og eliminerer ABS-vibrationer i bremsepedalen ved nødopbremsninger.

Ifølge Alfa Romeo selv, så leverer Stelvio samtidig klassens bedste og mest direkte styretøj, og har et patenteret affjedringssystem både for og bag og den ideelle vægtfordeling på 50/50 mellem for- og bagaksel. Modellerne med firehjulstræk kommer med Q4-teknologi, der konstant fordeler trækkraften mellem alle fire hjul for at sikre de bedste præstationer, højeste effektivitet og sikkerhed. Med fokus på køreglæde forener Q4-systemet fordelene ved både en firehjuls- og en baghjulstrukket bil.

Ser man på dimensionerne, vidner de om en rummelig, men samtidig kompakt SUV. Stelvio har en længde på 468 cm, en højde på 165 cm samt en bredde på 216 cm. Som standard er den udstyret med 17" alufælge, LED baglygter, Multimediesystem med 6,5" display, lys- og regnsensor, fartpilot, splitbagsæde, elektrisk betjent bagklap og parkeringssensor. Næste udstyrsniveau, Super, byder yderligere på 18” alufælge, varme i forsæder og rat samt elektrisk betjente forsæder. Topversionen First Edition byder på alt i udstyr bl.a. 20” alufælge, læderindtræk, Xenon lygter, bakkamera, navigation og meget mere.

Stelvio fås på hvide og gule plader, og versionerne med Q4 firehjulstræk trækker helt op til 2.300 kg. Priserne starter ved 618.000 kr. for en Stelvio 2.2 diesel med 150 hk og automatgear, mens beskatningsgrundlaget starter ved ca. 510.000 kr. for en 2.2 diesel 180 hk med automatgear og Super udstyr. Priserne på gulpladeversionerne følger senere.