På bare 18 måneder er Range Rover Evoque solgt i mere end 170.000 eksemplarer på verdensplan, hvilket gør den til en af de mest populære biler fra Land Rover nogensinde. Dette skal selvfølgelig fejres med et lille facelift, som primært er af elektronisk og mekanisk karakter.

Den største nyhed ved faceliftet er uden tvivl den nye 9-trins automatgearkasse. Gearkassen er blandt de første 9-trins til personbiler – bl.a. flankeret af Mercedes-Benz.

Den nye gearkasse, en række motorjusteringer og ny elektronik, har gjort Range Rover Evoque 2014 til en mere sparsommelig partner. Brændstofforbruget er reduceret med op til 11,4 procent og CO2 udledningen med op til 9,5 procent. Ganske imponerende. Derudover er gearkassen hele 7,5 kg lettere end den traditionelle 6-trins, hvilket også er med til at reducere brændstofforbruget.

Ved almindelig kørsel mærker du ikke de 9 trin. Skiftene er behagelige og stort set ikke mærkbare – og sammen med den 190 hk dieselmotor udgør de et perfekt makkerpar. Både når det drejer sig om lande- og motorvejskørsel, men så sandelig også i terrænet. På trods af en vægt på 1,7 ton, er Evoque absolut ikke langsom. Accelerationen fra 0-100 km/t er overstået på blot 8,5 sekunder. Topfarten er 195 km/t.

Den nye Evoque er desuden udstyret med "on demand" firehjulstræk, som slår firehjulstrækket fra ved stabil kørsel over 35 km/t, hvilket giver bedre brændstoføkonomi. Systemet slår selv til når en computer registrerer, at der er behov for det.

Vores testbil blev leveret i udstyrsniveauet Dynamic. Når der samtidig er tale om den 2,2 liters dieselmotor med 190 hk, så betyder det priser der starter ved 935.000,-. Hvilket umiddelbart virker acceptabelt. Men, vælger du bare en smule udstyr fra den omfattende ekstraudstyrsliste, som f.eks. 9-trins automatgear, Tech Pack, mørke sideruder, panoramatag, parkeringssystem og nøglefri adgang, ja så ender vi nemt på den forkerte side af 1,3 millioner. Vores testbil havde udstyr for 411.000,- - meget af det udstyr, som jeg finder nødvendigt i en bil som Evoque. Det ved Land Rover selvfølgelig godt at folk vil synes – derfor den omfattende ekstraudstyrsliste og tilhørende prisliste.

Indvendigt er der ikke sket alverden. Kabinen er stadig et yderst behageligt sted at opholde sig og lange stræk er ikke noget problem i de behagelige sæder. Mediesystemet er nemt og ligetil når først du har leget med det i ganske kort tid.

Pladsen er glimrende ved forsæderne og acceptabel ved bagsæderne – specielt når vi tænker på, at Evoque er Range Rovers mindste. Designet er stadig suverænt og Evoque fremtræder aggressiv og futuristisk på samme tid.

Der er ingen tvivl om, at Land Rover har et sikkert kort på hånden med Evoque. Det er en smuk, fræk, velkørende og yderst effektiv SUV, som du kan køre terrænet tyndt i eller ankomme til galla i. Det er fuldstændig lige meget, for Evoque holder 100 % - både teknisk, maskinelt og prestigemæssigt.