Den normale familiestationcar i mellemklassen er med tiden blevet forholdsvis dyr, med priser der ligger langt på den for forkerte siden af 300.000 kr.. Det betyder, at denne type bil ofte er uden for rækkevidde for den nystartede familie, med behov for ekstra plads til barnevogn og så videre. Derfor vinder klassen for mindre stationcars frem – hvor Skoda Fabia og Peugeot 206/207 dominerer i den mindste klasse. Renault vil nu også have en del af denne kage, og lancerer den nye Clio i en smart Sport Tourer version, som så også kommer til at høre under den mindste stationcarklasse.

Priserne
Renault Clio Sport Tourer fås prismæssigt fra 165.900 kr. – 225.900 kr., alt afhængigt af udstyr og motorvalg. Benzinmotorerne yder fra 75-112 hk, og dieselmotorerne 68-86 hk.

Vi kigger nærmere på versionen med dieselmotor, 86 hk, og højeste udstyrsniveau ”Dynamique” til en pris på 212.900 kr., hvilket vil sige godt 100.000 kr. billigere end fx en Mazda 6 stationcar i billigste version.

439 liters bagagerum
Designet på den lille ny stationcar er lagt rimeligt forsigtigt an. Linjerne er konservative, rene og ligetil, så ingen på nogen måde, kan blive fornærmet over udseendet. Denne stil betyder også, at der ikke er gået unødvendigt plads til spilde ved, at skulle designe en smart bagende eller en lav flot taglinie. Resultatet kan aflæses i en stor og regulær bagagerumskapacitet på 439 liter, som kan udvides til 1.277 liter – en kapacitet som mange større biler kun lige kan matche, og en ganske fornuftig plads på bagsædet, når bilens størrelse tages i betragtning.

Høj kvalitet, høj udstyrsniveau
Ligesom vores oplevelse af den nye Renault Laguna, er kvalitetsindtrykket i Clio Sport Tourer, rigtigt højt. Det første øjnene fanger i kabinen er en overskuelig instrumentering, og en midterkonsol, som også er overskuelig og diskret. Alu-detaljer ved instrumenterne, gearstangen og ventilationen, læderrat, og læder gearknop fuldender følelser af en flot og behagelig kabine. Førersædet og rat er multi-justerbart, og sæderne er generelt ganske behagelige med fin støtte.
 
Som ekstraudstyr i denne testbil er der klimaanlæg (4.000 kr.), hvilket er let betjent og effektivt – aircondition er ellers standard sammen med el-ruder for/bag, elspejle med varme, varme i forsæderne og fjernbetjent centrallås.

ESP standard, -indtil videre
På sikkerhedssiden er udstyret komplet i denne udstyrsversion, hvor ESP er standard. I de øvrige udstyrsniveauer er ESP ikke standard, hvilket er underligt, da det er et stort sikkerhedsmæssigt plus. Hos de fleste andre i denne klasse er det standard. I øjeblikket kører der dog en kampagne til og med 30.04.09, hvilket alligevel gør ESP til standard i alle versioner – forhåbentligt kan denne kampagne forlænges på ubestemt tid - specielt hvis Renault stadig vil have 5 stjerner på alle deres biler. De nye krav fra EuroNCAP kræver nemlig ESP som standard, hvis alle stjerner skal i hus.

Køreoplevelsen
Den stærkeste dieselmotor til Clio er denne 86 hk common-rail motor med et moment på 200 Nm.. De 86 hk ydes ved kun 3.750 o/m., hvilket betyder et dejligt lavt støjniveau til glæde for langtursoplevelsen. De 86 hk er ifølge fabrikken ikke så tørstige, og bilen burde kunne klare 22,7 km/l, og kun udlede 117 g CO2/km.. Vores testforbrug endte dog i de lidt højere luftlag, med et forbrug på 16,4 km/l.

Den svagere version af samme motor med 68 hk, går marginalt kortere pr. liter og udleder 3 g CO2/km mere.

86 hk gør ikke Clio Sport Tourer’en til nogen sportsvogn, heller ikke selvom der er monteret 15” alufælge (standard udstyr) - men den lille familiestationcar kører ganske fint på motorvejen, og gør sig kun bemærket med det lave støjniveau. Det 5 trins manuelle gear er også lige til et 11-tal. En 6-trins kunne muligvis være en fordel for at sænke omdrejningerne yderligere, men ikke nogen nødvendighed.

Konklusion
Den nye Clio Sport Tourer gør med sin indtræden i den lille stationcarklasse, konkurrencen lidt hårdere. Sport Tourer har flere stærke kort på hånden med en fin støjsvag motor, stort og regulært bagagerum og et kvalitetsindtryk der ligger over, hvad man ville forvente i denne klasse. Basisprisen på 165.900 kr. betyder, at man for en ”overskuelig” sum penge, kan få en ny, velkørende og rummelig stationcar til familien uden, at det betyder, at man går på kompromis mht. sikkerhed og plads.