Seat Altea-familien har 3 medlemmer – den almindelige Altea, Altea XL og Toledo. XL-version er, som navnet antyder, en Xtra Large version af den normale Altea, mens Toledo er forsøget på at lave en sedan ud af modellen, og kan i størrelse sammenlignes med XL med kun med 4 døre.

Den mest spændende, mest praktiske og flotteste version er dog Altea XL, der med sine 5-døre er en stor stationcar/MPV med plads til det meste. I den forbindelse har Seat sat et ”tilbud” sammen, som hedder 1 stk. Seat Altea XL 1,9 TDI Reference med DSG til 324.000 kr. – altså en stor familienbil med dieselmotor og 6-trins automatgear. Hvis man ønsker mere udstyr er alternativet ”Stylance” som koster 21.000 kr. ekstra, men også giver valuta for pengene.

XL
I forhold til Altea er XL-versionen vokset med 19 cm i længden, og det giver god plads på bagsædet og i bagagerummet, der kan klare 532 liter, og hvis bagsæderne slås ned 1.604 liter. Det giver en stor fleksibilitet, da den store højde i bagagerummet giver plads til lidt af hvert.

På bagsædet er der god plads til 3 personer, og de 2 af dem er privilegeret nok til at have et klapbord til frokosten.

Kvalitet
En Seat er meget tæt på at være en VW, da al teknik stortset kommer fra VW-familien, så på det tekniske område adskiller Seat Altea sig ikke, men det gør den indendøre. Både basisudgaverne, og sportudgaverne byder på en kabine, der er langt fra så lækker som i en VW Golf. Den hårde grå plast føles billig og discountagtig, og det er synd i en ellers velfungerende og fin kabine.

Motor og gear
Den 105 hk dieselmotor er en meget kendt og gammel motor i VW-koncernen. Den burde snart sendes på pension, men arbejder sådan set ganske fint, alderen taget i betragtning. Den store forskel opleves, når det lækre og topmoderne DSG gear kobles sammen med denne motor.

Med manuelt gear kan man nogle gange have tendens til at køre motoren med for mange omdrejninger, og når motoren er en ældre sag støjer den mere end behageligt er. Det hjælper det 6-trins automatgear på – det skifter nemlig hurtigt og effektivt, så omdrejningerne og støjen holdes i ave. Ulempen er et lidt højere brændstofforbrug – den manuelle klarer ifølge EU-mix 18,5 km/l, mens DSG-versionen nøjes med 16,4 km/l. I daglig brug skal man nok forvente et gennemsnitligt forbrug på omkring 15 km/l.

DSG-systemt, der har vundet flere priser igennem årene, dukker nu også op i en 7-trins version. I første omgang bliver det VW's egne modeller, der får glæde af den nye transmission - men mon ikke Seat også får glæden, når systemet har været på gaden i noget tid.

Sikkerheden i top
Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at sikkerheden i de store kendte bilmærker er i top, og Altea XL bekræfter reglen. 5 stjerner i EuroNCAP, og komplet sikkerhedsudstyr – ESP, ABS, 6 airbags og tågelygter.

En smart detalje er et nyt system, der i regnvejr (når viskerne er tændt) med jævne mellemrum ”tørrer” skivebremserne for vand, så de altid er klar til at yde maksimalt.

En anden smart detalje er DSR (Driver Steering Recommendation) systemet, som via en diskret vibration i rattet indikerer, hvordan man skal styre i en kritisk situation.

Konklusion
Altea XL 1,9 TDI med DSG er et ganske fint tilbud, som en velkørende familiebil med god plads og en motor der er gennemprøvet og driftsikker. DSG-gearet er perfekt og giver nyt liv til motoren. Det er en fornøjelse at køre med – både i byen, hvor man slipper for de mange manuelle skift, men også på motorvejen, hvor de 6 gear er en fordel.