De stigende bilpriser har gjort, at man som dansker med 200-250.000 kr. på lommen ikke længere har mulighed for at købe sig en mellemklasse bil. Derfor er salget af de mindre biler steget kraftigt, og modeller som Peugeot 206 og Skoda Fabia ligger i toppen af salgsstatistikken.

For at få maksimal plads og fleksibilitet kigger mange på stationcar modeller i den lille klasse. Her er bl.a. Skoda Fabia og Peugeot 206 relevante modeller. Vi kigger her nærmere på Fabia stc. med den 101 Hk dieselmotor til 200.000,-

Fabia’en udmærker sig først og fremmest ved sit store bagagerum på hele 426 liter. Til sammenligning rummer storesøster Octavia 548 liter og Peugeot 206 SW 313 liter. Men med en akselafstand på kun 2,46 meter er pladsen i kabinen begrænset. Især på bagsædet er der ikke meget benplads, så personer over 1.70m får let problemer med knæpladsen. Forsædepassagerne har fornuftig plads, og både rat og førersæde er multijusterbart.

Udstyret er i denne Tdi model ganske flot. Man finder bl.a. elruder foran, fjernbetjent centrallås, varme i forsæderne og antispin. Det eneste man umiddelbart mangler er a/c, som efterhånden også er standard i de små biler i 200.000,- klassen.

Sikkerhedsmæssigt opfylder Fabia standarden for klassen med ABS, fire airbags og antispin. Den uafhængige crashtest organisation NCAP gav bilen 4 ud af 5 stjerner.

Mange af Fabia modellerne kan ikke prale med, hvad de har under hjælmen,  men denne 101 hestes pumpe-dyse diesel gør det godt. De 101 Hk ydes ved 4.000 o/min., men mere vigtigt er momentet på hele 240 Nm. ved kun 1.800 o/min. Dette gør motoren fleksibel og sejtrækkende, så 5. gear trækker godt allerede fra 70 km/t. 0-100 km/t er overstået på 11,6 og mellemaccelerationen 80-120 km/t klares på 7,3 sek.

Selvom motoren har mange kræfter er den ikke specielt tørstig. Testforbruget endte på 18,0 km/l – de officielle tal lover 20,4 km/l.

En af de mange fordele ved at køre diesel er støjniveauet. Ved igangsætning og bykørsel støjer en dieselmotor stadig en smule mere i forhold til en benzinmotor, men så snart man kommer på landevejen eller motorvejen er dieselmotoren klart benzinmotoren overlegen. Dette skyldes primært en højere totalgearing. En Fabia 1.4 16V benzin snurrer ved 130 km/t 4.300 o/m i 5. gear – denne Fabia diesel nøjes med 2.700 o/m.

Totalt set kører Skoda Fabia uden dikkedarer. Bilen kører stabilt og sikkert, selv når den presses hårdt i sving eller undvigemanøvre. Gearskiftet ligger over gennemsnittet, og i kombination med den fine motor føler man sig godt tilpas bag rattet. Det pæne forbrug sørger for en fornuftig økonomi, især hvis man kører mange kilometer.