Konkurrencen blandt de store mellemklassebiler, som f.eks. Ford Mondeo, VW Passat og Honda Accord har aldrig været mere intens end den er i øjeblikket. Det er en utrolig vigtig klasse for bilproducenterne, da målgruppen på verdensplan er enorm. Naturligt nok vil alle de store producenter gerne have en del af dette marked, og derfor har Skoda også kørt deres nyeste og skarpeste våben i stilling - Skoda Superb.

Superb'en har tidligere imponeret redaktionen, og det var med stor glæde at vi modtog den nye model til test - eller det vil sige, hele tre modeller. Skal man teste noget, så skal man gøre det ordentligt, og derfor valgte vi at teste tre modeller, der placerer sig vidt forskellige steder i pris- men også motor-hierarkiet. Vi tester derfor den 1,8 liters turbo med 160 hk, den 2,0 liters TDI med 170 hk og DSG-gear, samt den 3,6 liters V6'er med 260 hk, DSG-gear og firehjulstræk.

De tre modeller imponerer hver især på deres måde. Motoren i den mindste model kender vi bl.a. fra Audi, hvor den tager sig rigtig godt ud i bl.a. A3 og A4. Det der er dybt imponerende, er motorens evne til at trække fra bunden - det er nemlig lykkedes VW koncernen at lave en benzinmotor, hvor det maksimale drejningsmoment på 250 Nm allerede er tilstede fra 1.500 o/min. Det giver en imponerende kørsel og trækkraft, der er meget tæt på det vi finder i en dieselbil - men uden lyden fra dieselmotoren. De 160 hk er tilpas og accelerationen fra 0-100 km/t viser da også at den store bil sagtens kan flytte sig - affæren er nemlig overstået på blot 8,6 sekunder. Topfarten er 220 km/t og det gennemsnitlige brændstofforbrug er 13,2 km/l.

Anderledes er det med den kraftige 2,0 liters TDI model. Med sine 170 hk og 350 Nm i drejningsmoment er det den kraftigste dieselmodel til Superb. En mindre 140 hk og den 105 hk Greenline model er også tilgængelige. Kigger man specifikationerne igennem, så adskiller den 160 hk benzin og den 170 hk diesel sig ikke voldsomt fra hinanden. TDI'en stryger forbi de 100 km/t på 9,0 sekunder og stopper først ved 220 km/t. Takket være det høje drejningsmoment er mellemaccelerationerne naturligt nok hurtigere end i benzinudgaven - men jeg skal være ærlig og sige at det ikke er noget jeg vil betegne som et minus i dagligdagen - det er benzinmodellen for god til. Hvad der derimod adskiller sig er DSG gearkassen. Det imponerende gode automatgear er en fornøjelse at køre med, og fås faktisk også til benzinmodellen for en merpris på 35.000,-. Det manuelle skifte virker dog utrolig velafstemt til benzinmotoren og DSG er derfor ikke en nødvendighed men et spørgsmål og ens stil. Brændstofforbruget på diesel-topmodellen er 16,4 km/l.

Topmodellen indenfor Superb er den 3,6 liters V6'er med 260 hk, DSG gear og firehjulstræk. Det er den model vores politi har mulighed for at vælge, sammen med Ford Mondeo og VW Passat. Med de mange hk, det formidable gearskifte og den ekstra sikkerhed og gode køreegenskaber der følger med firehjulstrækket, så viser topmodellen at den på ingen måde er til at kimse ad. Sammensætningen af de tre ovenstående elementer virker så godt at man burde skamme sig, hvis man ikke følte sig tilpas bag rattet. 0-100 km/t er overstået på 6,5 sekunder og topfarten er 250 km/t. Brændstofforbruget er imponerende 9,9 km/l - et tal vi faktisk ikke havde problemer med at holde.

Samlet set, så har ingen af de tre motorvarianter problemer med at trække den næsten fem meter lange Superb. Alle motorer gør det på fornemste vis og imponerer på hver deres måde. Men hvad skal man vælge? Det kommer vi tilbage til.

Designet
Superb ser utrolig godt ud. Specielt fronten gør det rigtig godt, hvor de smukke lygtehuse med "Superb tekst" skiller sig ud. Designet er meget strømlinet og harmonisk, og gør Superb til en mastodont rent optisk. Efter de bagerste sideruder har designerne valgt at holde den høje taglinie, hvilket er et stort plus for passagererne på bagsædet. Visse konkurrenter vægter her designet højeste, hvilket går ud over hovedpladsen på bagsædet. Dette er ikke tilfældet med Superb. Bilen har mest plads på bagsædet af samtlige modeller i sin klasse - ja sågar mere plads end i biler der ligger en eller to klasser over. Samtidig er kvalitetsfornemmelsen helt igennem perfekt og matcher fuldt ud det vi kender fra Passat - endog bedre flere steder.

Bagenden er så et kapitel for sig - for det er en af dem man enten holder af, eller synes er rigtig grim. Her på redaktionen var meningerne delte - men da den 3,6 liters med sine fire afgangsrør havde trillet forbi nogle gange, var hovedvægten af stemmerne på den positive side.

En genialitet
Skoda har patenteret deres bagklap på Superb, hvilket er en fornuftig beslutning - for ingeniørerne har virkelig lavet en genialitet. Åbner du bagklappen normalt kan du læsse bagagerummet, som var det en almindelig sedan. Vælger du derimod at trykke på en ekstra knap og derefter åbne bagsmækken, så åbner den som var det en hatchback, hvilket giver en enorm åbning. Skoda kalder det Twindoor, og det fungerer perfekt! Bagagerummet rummer hele 565 liter - og 1.670 liter med nedfældede bagsæder.

Hvem sagde udstyr...
Superb fås med alt tænkeligt udstyr. Men stort set alle udstyrsniveauer er gode i sig selv. Man føler dog stor trang til at vælge Elegance-udstyret, da priserne for dette er lav og udstyrsmængden enorm. Som ekstraudstyr var et par af vores testbiler bl.a. udstyret med automatisk parkeringsassistent. Her parallelparkerer bilen selv - det eneste du skal gøre når p-pladsen er valgt, er at slippe rattet og doserer speederen. Systemet er velkendt indenfor VW koncernen og det virker perfekt.

Priserne
Når man læser ovenstående kan man godt mærke at vi er glade for Superb - og så er vi ikke engang kommet til det bedste endnu, nemlig prisen. Superb fås nemlig fra 295.000,- for en 1,4 TSI med 125 hk og Comfort udstyr. Den imponerende 1,8 TSI med 160 hk fås fra 329.000,-, hvilket er en fornem pris, når man ser på en tilsvarende Passat med samme motor, der koster hele 56.000,- mere.

Den kraftige diesel med 170 hk koster fra 404.000,- med DSG gear - og topmodellen med 3,6 liters V6'er koster fra 479.000,-. Vælg dog Elegance modellen til 499.000,-. En Passat med tilsvarende udstyr koster hele 100.000,- mere, har lidt færre hk og betydeligt mindre plads.

Konklusion
Superb er og bliver en suveræn bil - hvilket diverse kåringer også har vist. Personligt vil jeg vælge Superb frem for en hvilken som helst anden bil i denne klasse. Køreegenskaberne, samlekvaliteten, designet og motorerne er så imponerende på alle måder - og så er der selvfølgelig også det med de fænomenale priser.

Hvilken af de testede modeller ville jeg så vælge? Tja..., hvis jeg kunne tage frit fra alle hylder, så blev det den imponerende topmodel. Men sådan er det næsten i alle tilfælde. Skulle jeg derimod tænke fornuftigt og se på, hvor jeg fik mest bil for pengene - ja så blev det helt klart den 160 hk benzin med Elegance udstyr. Her er prisen 379.000,-, hvilket er suverænt godt!

Skoda Superb - den absolut bedste bil i sin klasse!


Af