Inden jeg fik Superb 2.5 TDI til test, hørte jeg mange rygter om, at motoren ikke var optimalt afstemt til bilen. Den skulle eftersigende være grov og larmende. Men, jeg skal ærligt indrømme, at dette ikke var tilfældet da jeg testede bilen. Vist kan man høre at det er en diesel. Og vist lyder den lidt grov – men kun når den er kold.

Motoren leverer et formidabelt stykke arbejde og lever fuldt ud op til det den skal være – nemlig en cruiser med stort C. Ved lande- og motorvejshastighed spinder motoren stille afsted og leverer nogle dejlige mellemaccelerationer i tilfælde af en overhaling. Der er virkelig masser af punch, uden at det lyder anstrengende. Og selvom motoren skal på arbejde, så flytter den alligevel den 1.550 Kg tunge bil, fra 0-100 Km/t på blot 9.5 sek. Selv i 6.gear er der kraft nok. Og bilen holder ikke op med at accelererer før nålen nærmer sig de 220 Km/t. Forbruget er mere end glimrende for så stor en bil. Fabrikken lover lige over 14 Km/l i mix. Vi lå en smule over dette tal.

Det er ikke bare motoren, der leverer ”cruiser” fornemmelsen. Selve bilens størrelse, med 480 cm i længden og 177 cm i bredden gør, at man har oceaner af plads. Der er faktisk overflod af plads i bilen. Pladsen, kombineret med nogle formidable sæder gør, at Superb er perfekt til lange ture. På de lange ture, har man mulighed for at ”føle sig hjemme” ved hjælp af alt det udstyr man finder i bilen. Der er sågar varme i de delvist læderbeklædte bagsæder – og bliver det for meget, så er der separate luftdyser til bagsæderne for at køle en ned igen. Alt i el er en selvfølge - og detaljer, som nedkølet handskerum, lys indvendigt i håndtagene og udstigningslys udenfor under sidespejlet gør, at man føler sig godt forkælet i Superb. Der er sågar et indvendigt rum i siden af døren, hvor man kan opbevare sin paraply, så den drypper af og er klar til den næste udstigning i regnvejr. Klimaanlæg og cruisecontrol er naturligvis også standard.

Samlekvaliteten er helt i top – og hver gang jeg sætter mig ind i bilen får jeg en fornemmelse af at jeg sidder en i bil, der er kælet for på alle punkter.
Sikkerhedsmæssigt er Superb'en udstyret med stort set alt tænkeligt elektronisk udstyr. Airbags er der 6 af.

Som før skrevet, så er Superb meget stor og luksuriøs. Specielt hvis bilen er sort, skiller den sig ud med sine flotte kromlister og alu-fælge. Faktisk er der så meget stil over bilen, at den ville være oplagt som ministerbil. Selv Merete Auken ville klappe i hænderne, hvis vores finansminister valgte en Superb som ministerbil. Og faktisk ville jeg gerne høre den undskyldning, der skulle bruges, for ikke at bruge bilen.

Men, men, men… For der er jo et men. Og det sidder placeret 3 steder på bilen. På fronten, på rattet og på bagsmækken. Det er faktisk kun en detalje – men for mange er det nok til at træde væk fra bilen. Jeg taler naturligvis om det grimme grønne Skoda logo. Personligt så jeg gerne at Skoda re-designede deres logo, så det var lidt mere moderne og ikke bragte minder om en gammel Rapid, hver gang man så det.
Men, logoet er kun en detalje. For Superb er virkelig superb – og der er ingen tvivl i mit sind overhovedet, når jeg siger at den er langt foran sine oplagte konkurrenter på samtlige punkter og jeg ville meget gerne være ejer af en selv.