Store biler kan også være miljørigtige

Med et afgiftsnedslag på 40.000 kr. blev den lille, brændstoføkonomiske Lupo isin tid populær i Danmark; men i udlandet, hvor Lupo’en ikke modtager ”statsstøtte” i miljøets hellige navn, har brændstoføkonomien ikke formået kunderne til at betale merprisen, og derfor spår VW-fabrikkerne Lupo’en ensnarlig død. D·A·Fs direktør siger til ErhvervsBladet, at selvom der de seneste år har været flere kunder til de små, brændstoføkonomiske biler,ligger det store salg stadig på mellemstore personbiler, og han tilføjer, at D·A·F allerede da Lupo-feberen var på sit højeste, gjorde opmærksom på, at der var større miljømæssig fortjeneste ved at få en mellemklassebil til at køre 18 km/l i stedet for 12 km/l end at udvide km-tallet for en lille bil fra 29 km/ltil 33 km/l. Den problemstilling har flere bilfabrikker arbejdet hårdt med i de senere år, og mange har udviklet bilmodeller, som er meget mere brændstoføkonomiske end de tilsvarende modeller for fem år siden.

 

”Det er D·A·Fs håb, at regeringen vil kigge på hele bilområdet, når en mulig omlægning af afgifterne skal drøftes, ellers risikerer vi en lovgivning,som kun tjener nogle ganske få politiske interesser og ikke trækker bilkundernes holdning i mere miljømæssig retning”, siger Preben Kjær og tilføjer: ”Det skal ikke bare være sejt at køre i en lille bil i København, det skal også blive sejt at køre i en større, men miljørigtig bil i Jylland, hvis det er bilistens kørselsbehov”.