Et af de ”oversete” mærker i Danmark er uden tvivl Subaru. Grunden til dette er der delte meninger om, men en ting er dog sikkert – markedsføring af mærket har vi ikke set meget af. Samtidig er priserne i Danmark ganske høje, hvilket gør det svært for en køber. Hvem vil betale meget for noget man ikke rigtig ved noget om – og det er synd.

Et specielt bekendtskab
Subaru Forester er lidt af et specielt bekendtskab. Bilen er ikke videre køn og ligner, til forskel fra den oplagte konkurrent Mitsubishi Outlander Turbo, mest af alt noget, der egentlig skulle have mange flere år på bagen. Ordet ”firkantet” er vel meget passende – og netop dette ord er ikke noget, som europæerne holder af at sige omkring deres biler. Derfor er Subaru Forester også mest minded på det amerikanske marked. Men, Forester fortjener et nærmere eftersyn, for den har noget, som ikke mange andre kan prale af – en 2,5 liters boxermotor med 210 hk og et drejningsmoment på 320 Nm.

Motoren er en perle med masser af power ved alle omdrejningstal. 0-100 km/t er derfor også overstået på blot 6,3 sekunder og topfarten er 227 km/t. Boxermotoren udmærker sig ved bl.a. at trække rent igennem hele omdrejningsfeltet – noget som de oplagte konkurrenter kunne lære en del af, da det sjove hos dem først starter efter 3.000 o/min. Motor og gearskifte matcher hinanden godt og gør Forester XT til et meget underholdende bekendtskab.

Undervognen
Desværre matcher undervognen ikke helt motoren, hvilket gør at meget af det sjove falder til jorden. Grunden er det forholdsvis høje tyngdepunkt, som en crossover bil i mini-MPV klassen unægtelig vil have. En ting gør dog at tyngdepunktet ikke ødelægger det hele og det er firhjulstrækket, der gør Forester i stand til lidt mere end normalt. Permanent firhjulstærk med centerdifferentiale viskosespær fordeler motorkraften optimalt, nemlig 50/50 mellem for- og baghjul – et system vi kender fra Subarus rallybiler.

Udstyrsniveau
Læderindtræk, 3D-navigation og fuldautomatisk klimaanlæg er standard i XT versionen. Selvom kabinen godt kan virke en smule gammeldags og kantet, så finder man sig meget hurtigt til rettet i kabinen. En lækker detalje i det ellers kedelige design, er de rammeløse døre – nice!

Forester får et facelift i efteråret, hvilket skulle give bilen nogle mere runde og nutidige former. Meget tiltrængt, når man ser på Forester som en helhed. Kan man få et spændende design, der matcher de lækre motor, så vil man have et godt kort på hånden. Samtidig vil reklame og en udvidelse af forhandlernettet nok være at foretrække, hvis der skal nogle flere biler på vejene.

Prisen og konklusionen
Prisen på Forester TurboVan er 239.500,- plus moms, hvilket er en del men stadig acceptabelt, når man tager motor, udstyrsniveau og brugsvenligheden i betragtning.

Konklusionen på Forester 2,5 XT TurboVan må være at man får en ekstremt hurtig og forholdsvis velkørende bil, der desværre lider under et kedeligt design og nogle alt for høje priser. Men, jeg kan nu stadig godt lide den.