Målet med 208 var at udvikle en bil, som var kompakt, komfortabel, økonomisk og som havde gode køreegenskaber. At forene disse kriterier i én bil var en udfordring, men at dømme efter de første reaktioner med flere end 40.000 slutsedler underskrevet på europæisk plan er det ”mission accomplished”.

 
Den uafhængige organisation Euro NCAP har i år introduceret nye standarder, som gør det endnu sværere at opnå de maksimale 5 stjerner i deres sikkerhedstests.
 
Peugeot 208 er den første bil i sin klasse, som opnår de maksimale 5 stjerner efter de nye skærpede krav. Den har som standard et højt sikkerhedsniveau med bl.a. ABS, ESC, 6 airbags, Isofix beslag, selealarm for fører og passagersæde, multijusterbart rat og højdejusterbare nakkestøtter både for og bag. Også opbygningen af karosseriet bidrager til sikkerheden for bilens passagerer, hvilket fremhæves i konklusionen af Euro NCAP´s crashtest, hvor det bl.a. lyder: ”Sikkerheden for voksne på forsæderne nyder godt af en god stabilitet af karosseriet.” 208 opnår desuden maks. point for børnesikkerhed for et 3 år gammelt barn i en fremadvendt autostol og gør det også rigtig godt, når det gælder sikkerhed for et 18 mdr. gammelt barn i en bagudvendt autostol.
 
De 5 Euro NCAP-stjerner er en blåstempling af 208´erens sikkerhedsniveau, både når det gælder aktiv og passiv sikkerhed. Herudover er 208 udstyret med features, som yderligere forstærker sikkerheden for føreren, bl.a. den innovative opbygning af et lille dynamisk rat kombineret med head-up instrumentering. Dette minimerer tiden, hvor føreren skal tage øjnene fra vejen for at tjekke informationerne på instrumentpanelet og giver mulighed for både at holde øje med trafikken og hastighed på samme tid.
 
Den forbedrede vægt (op til 173 kg vægttab) og det lille rat giver udover en bedre styring også god sikkerhed for føreren, men tilbyder samtidig en ny og forstærket køreglæde.