I de fleste "normale" personbiler, ligger det røde felt på omdrejningstælleren omkring 6-6.500 omdr. i minuttet. I Toyota Celica T-sport er det først her der begynder at ske noget. Bilen er en lille djævel på 4 hjul. Motoren er en nyudvikling af standard 1.8 VVT-i’eren fra den normale Celica. Standard motoren har variabel timing af ventilerne – det har den nye motor også, samtidig med at at ventilernes løftehøjde også er blevet variable. Dette resulterer i yderligere effekt fra 1.8’erne, der leverer 192 Hk ved 7.800 omdr. i minuttet. Bilens moment er på 180 Nm ved 6.800 omdr. i minuttet. Dette resulterer i en meget hissig bil, der kun trækker på forhjulene og ikke er hjulpet af antispin. Laver man en nedgearing og gør klar til at overale, gør man klogt i enten at ligge sig ud i den anden vejbane inden man trykker speederen ned, eller også holde meget godt fat i rattet. Er man opmærksom på dette, er det uhyre sjovt at køre Celica T-sport. Samtidg vil jeg gerne rose den 6-trins close-ratio gearkasse, som Toyota har udstyret bilen med. Det er der mange andre fabrikanter der kunne lære noget af.

De mange omdrejninger gør, at man skal snakke lidt højere end normalt, da der er meget motorstøj. Det er uundgåeligt, i en bil af den slags. Løsningen kunne være isolering, men det vil betyde en vægt forøgelse og i mine øjne en nedtoning af morskaben.

Indvendigt er kabinen typisk Toyota sport. Man sidder formidabelt i de lækre sportssæder og føler man er et med den meget stramme undervogn, der virkelig ligger op til sportslig kørsel. Bilen er ret lav, og man skal trille over fartbump for ikke at ramme imod med snuden.

Interiøret er af hård plast. Men det tænker man ikke rigtig over, da farver og ergonomi gør, at man meget hurtigt føler sig tilrette i bilen. I disse varme sensommertider, er det standardmonterede airconditionanlæg med til at sikre en behagelig køretur.

Sikkerhedsmæssigt er bilen udstyret med dobbelt airbag og sideairbags i sæderne.

Udseendet på Celica er af typen man enten elsker eller hader. Personligt elsker jeg forenden og har lært at leve med bagenden. Bilen er meget ekstrem i sit udseende forfra – men bagfra er den lidt space agtig. Det er som om, at man har glemt bagenden lidt. Mærkeligt, når man tænker på at det er fra denne vinkel de fleste får T-sporten at se. Vores testbil var udstyret med lækre 18" fælge og en lavprofil dækmontering 225/35Z18.

323 liter er hvad Celica kan rumme i bagagerummet. Hvilket er ganske flot for en sportscoupe i denne klasse, der også skal have en rimelig plads på bagsædet.

Alt i alt er Celica T-sport et rigtig stykke legetøj, der giver masser af køreglæde. Bilen kunne efter min mening godt bruge flere Hk, hvis man altså samtidig tilførte firhjulstræk eller antispin. Bilen kan nemlig ikke klare flere kræfter på forhjulene.

Så kom bare igang med en special version af special versionen. Det kunne være sjovt.