Størrelsesmæssigt er der ikke nogen stor forskel mellem 3- og 5-dørs modellerne, og prisen for 2 døre mere er beskedne 5.000 kr. Designmæssigt passer det fint Corolla'en kun at have 3-døre. Bilen bliver mere ungdommelig og sporty at se på, end den 5-dørs. Pladsen på bagsædet er uændret så 2 voksne har god plads. Det er blot noget mere besværligt at komme ind på bagsædet. Adgangen til bagsædet er rimelig god da fordørene er meget store, men da det kun er passagersædet, der kører fremad når ryggen klappes frem, er det meget besværligt at stige ind på bagsædet fra førersiden. Så man bør seriøst overveje, om man ikke burde slagte sparegrisen og skrabe de sidste 5.000,- sammen til to døre mere.

Udstyrsniveauet er det samme som i dieseludgaven dvs. elruder, elspejle, fjernbetjent centrallås, radio med CD og Info-display, højdejusterbart rat og multijusterbart førersæde.

Kvaliteten af selve kabinen er fin. Både stof og plastkvalitet lever op til dagens standard og der er ingen knirke lyde eller "halve-løsninger".

På sikkerhedssiden findes der egentligt det man forventer, bortset fra airbaggardiner og BAS (Brake Assist system). BAS findes kun som standard udstyr på Corolla T-Sport

Den 1.4 liters motor er den mindste i Corolla programmet, og det er godt at der ikke fås en svagere motor. Motoren yder 97 hk v. 6.000 o/m, og har et spinkelt moment på 130 Nm v. 4.300 o/m. Motoren bygger på Toyota's nyeste VVT-i teknik, som bl.a. skulle give bedre moment ved lavere omdrejninger samt et lavere benzinforbrug.

I byen trækker motoren fint, og den er tilstrækkelig kvik pga. den lave gearing. Men når man kommer ud på motorvejen, føler den lille motor sig presset. Ved 140 km/t går motoren næsten 4.200 o/m, og så er støjen så dominerende, at det bliver trættende i længden.

Også benzinøkonomien lider hårdt under de mange omdrejninger. Testforbruget endte på 11,8 km/t efter 600 km (230 km motorvejskørsel, resten by- og landevejskørsel). Officielt lover Toyota 14,9 km/l.

Den "lille" bil ligger godt på vejen; især på grund af den noget hårde undervogn og den pæne dækmontering (195/60 15"). Cw værdien er nede på 0,29, så det er ikke vindstøjen man bliver plaget af i kabinen.

Vi tester senere på sommeren Corolla'en med 1.6 liters motor; så det bliver spændende at se, om den passer bedre til bilen.