Der er ikke sket mange ændringer på Toyota Corolla siden den kom frem i 2002 -men med introduktionen af en kraftigere dieselversion med 116 Hk, er den igen test aktuel.

26 ekstra heste - samme forbrug
Den vigtigste nyhed i den opdaterede Corolla er, at den 90 Hk diesel motor nu også findes i en version med 116 Hk og et moment på 280 Nm. Versionen med 90 Hk findes stadig til en pris på 252.000,- mens den kraftigere version koster 267.000,-. De ekstra Hk giver Corolla’en yderligere kraftoverskud og køreglæde, men ikke et højere forbrug, tværtimod. Ifølge Toyotas forbrugstal kører Corolla 116 17,8 km/l i forhold til Corolla 90’s 17,7 km/l. I praksis en ubetydelig forskel, men forbrugstallene holder hvad de lover. Efter 1.200 km med hurtig motorvejskørsel og bykørsel landede forbruget på 17 km/l – ideelt hvis man overvejer at bruge bilen til pendling.

Selvom Corolla’en har fået 26 Hk ekstra er den ikke blevet til nogen diesel GTi. 0-100 km/t klares på 10,6 sekunder og tophastigheden er opgivet til 185 km/t, hvilket burde kunne tilfredsstille de fleste. Vigtigere er dog mellemaccelerationen fra 80-120 km/t, som klares på ca. 7,5 sek. i både 3. og 4. gear.

Ingen ESP
Med hensyn til køreegenskaber og vejbeliggenhed, er der ikke noget sikkerhedsmæssigt at kritisere. På motorvejen er retningsstabiliteten god, og undervognen absorberer de værste ujævnheder. Med den kraftige motor har Corolla’en dog det samme problem med fodfæste som Corolla T-sport. Når bilen presses igennem sving mister det ene forhjul hurtigt vejgrebet, og al acceleration går op i den blå luft. Det er ikke decideret farligt, da bilen bare ikke kan køre hurtigere gennem svinget, men lidt af fornøjelsen forsvinder. Problemet kunne afhjælpes med Traction Control, men hverken det eller ESP er standard i den nyeste Corolla.

Kabinen
I kabinen er den eneste nyhed næsten usynlig bortset fra et diskret skilt. Gardinairbags er nemlig, langt om længe, nu blevet standardudstyr, mens man endnu, som tidligere nævnt, må undvære ESP på listen over standardudstyr.

Når Corolla’en lægger stærkt op til at være en god pendlerbil, med god komfort og gode køreegenskaber er det synd at man stadig ikke kan længejustere rattet. Langbenede personer har svært ved at finde en optimal siddestilling, da rattet, som regel, sidder for langt væk.


Få nyheder
Det er ikke meget nyt den seneste Corolla aftapning byder på; men de to hovedingredienser, stærkere motor og gardinairbags er uden tvivl med til at gøre Corolla til en bedre bil. De 26 Hk ekstra koster 15.000,- og det er udelukkende et spørgsmål om temperament, om man kan nøjes med 90 Hk, eller om man vil have lidt ekstra overskud. Corolla’s primære konkurrent Peugeot 307 2.0 HDI med 110 Hk ligger prismæssigt noget over Corolla'en med en pris på 281.000,- kroner - men den har også et væsentlig højere udstyrsniveau.