Det er 20 år siden, at Toyota introducerede deres model Prius, verdens første masseproducerede hybridbil. Prius fik hurtigt masser af opmærksomhed og blev ganske populær blandt stjernerne i Hollywood, som gerne ville bidrage til et grønnere samfund. Men, lad os bare være ærlige og sige, at den samlede køreoplevelse i Prius ikke var særlig god. Specielt CVT gearet virkede irriterende og gjorde bestemt sit til, at Prius ikke blev et anmelder hit pga. køreoplevelsen.

Men, nu er der gået 20 år siden introduktionen og der er i den grad sket ting og sager med Prius siden da. Vi tester Toyota Prius 1,8 VVT-i H3.

Design
Lad mig bare slå fast med det samme, at Prius virkelig skiller sig ud fra mængden. Det nyeste design kan diskuteres – men opmærksomhed får du med garanti. Specielt de anderledes baglygter får folk til lige at kigge en ekstra gang, og jeg synes virkelig at det er forfriskende, at Toyota tør sende så futuristisk og anderledes et design på gaden. Om det er pænt eller ej, det må være op til den enkelte – men hatten af for Toyota fordi de tør.

Også indvendigt skiller Prius sig ud fra mængden. Den er yderst strømlinet og der er ikke mange gammeldags knapper at trykke på. Det meste foregår igennem multimediesystemet og den 7” store touch screen i midterkonsollen. Rattet er faktisk imponerende godt og knapperne lette at bruge. Cruise control aktiveres ved hjælp af den klassiske Toyota kontakt bag nederst bag rattet. Håndbremsen er dog ikke elektrisk – her er der tale om en god gammeldags fodbremse (hmm…, mon den er tiltænkt amerikanerne, red.). Samtidig forstår jeg ikke, at kontakten til sædevarmen skal sidde gemt inden bag ved midterkonsollen – det virker helt forkert.

Sæderne er udmærket, men kan godt virke lidt hårde på længere ture. Så du skal nok forvente en pause eller to ekstra, hvis turen hedder København – Skagen.

Pladsen i kabinen er imponerende god og både for- og bagsædepassagerer følger sig glimrende tilrette.

Et minus i kabinen er den store hvide midterkonsol, lavet i hård og glat plastik. Den burde Toyota have lavet i blødere materialer, så nøgler, tyggegummipakker o. lign ikke glider ud ved nedbremsning. Samtidig burde det være en option, at netop denne del af kabinen burde kunne leveres i bilens karosserifarve – det ville være en lækker feature. Ifølge Toyota bliver midterkonsollen dog fremover bliver leveret i sort og have en lille gummimåtte på aflæggerpladsen, så ting du måtte have liggende bliver, hvor de er.

Bag rattet
Jeg har tidligere været skuffet over Prius rent køreteknisk. Det har været som om, at dette element var gledet i baggrunden og man havde lagt alt fokus på det grønne og hybridteknikken. Det var derfor ganske interessant, at sætte sig bag rattet og køre de første kilometer – for den kører jo godt. Ja vist, den bliver aldrig nogen GT86, men tænker man på hele opsætningen, hele konceptet, så er det slet ikke så ringe. Min største frygt var dog CVT gearet, som jeg aldrig er blevet dus med. Men, der er sket meget med introduktionen af den nyeste version og holder du en moderat speederfod, så glider det forbavsende godt. Selvfølgelig kommer motoren til at lyde anstrengt og en smule kvalt ved fuld acceleration op til motorvejshastighed, men sådan er det nu engang med CVT. Jeg vil stadig ikke sige, at jeg er fan. Men, jeg er derimod positivt overrasket.

Motoren i Prius er en 1,8 liters benzinmotor, der sammen med en elmotor giver en samlet ydelse på 122 hk. Det samlede drejningsmoment er på 142 Nm og er tilgængeligt fra 3.600 o/min. Umiddelbart er det tal der virker meget lave – men, Prius virker ganske kvik alligevel. 0-100 km/t er overstået på 10,6 sekunder og tophastigheden er 180 km/t.

Ser vi på den grønne del af køreoplevelsen, så lover Toyota en brændstofgennemsnit på 30,3-33,3 km/l og et CO2-udslip mellem 70-76 g/km. Sidstnævnte kan vi af gode grunde ikke teste – men, det kan vi med brændstofforbruget. Her nåede vi et gennemsnit på 23,3 km/l ved at køre i Normal-mode. Har du bilen i ECO mode hele tiden og ellers kører for Ms. Daisy, så er jeg ganske overbevist om, at du kan komme meget tæt på fabrikstallet.

Udstyr
Vores testbil var en H3, hvilket betyder, at der er rigeligt med udstyr som standard. Eneste tilføjelse på vores var Go-navigation (8.895,-), metallak (10.000,-) og velourmåtter (850,-). Det betyder, at vores Prius endte på 460.000,-, hvilket måske lige er i overkanten i mine øjne. Ønsker du Prius som firmabil, så er beskatningsgrundlaget 317.556,- (fra, red.).

Konklusion
Som jeg skrev tidligere, så var jeg ganske skeptisk overfor den nye Prius, og det var jeg fordi jeg ikke har været synderlig imponeret tidligere. Men jeg må sige, at Toyota er ved at komme efter det. Selvom CVT gearet stadig ikke er min kop te, så er Prius blevet en god bil, der selvfølgelig har sine mangler og små irritationsmomenter. Men, det er imponerende at se, hvad der er sket fra den første Prius og så til nu. Lad os håbe, at udviklingen fortsætter.