En af de absolut mest populære SUV’er i mellemklassen har altid været Toyota RAV4. Specielt da der var åbenlyse fordele ved at købe biler på gule nummerplader, havde RAV4 sin storhedstid – men, med omlægningen af afgifterne stagnerede salget, til gene for Toyota, der havde så godt fat i markedet. Men, vil man fastholde sin markedsposition, selv når markedet ændrer sig, så må man også selv ændre sig, hvilket Toyota også har gjort.

Nyeste generation af den populære RAV4 er nemlig moderniseret og opdateret på rigtig mange områder. Men, bedst af alt, så er prisen blevet justeret, så flere kan være med – også dem der leder efter en højbenet firmabil.

Japanerne har altid haft en anden tankegang, når det drejer sig om moderne indretning – også selv om deres biler bliver designet med Europa i tankerne. Men, det har ændret sig gevaldigt de senere år, hvor specielt Toyotas designafdeling i Californien har fået mere og mere indflydelse. Om de har haft indflydelse på RAV4 kan jeg ikke sige, men bilen fremtræder langt mere europæisk i sit ydre og indre end tidligere. Noget vi også vil kunne se når man til næste år viser Auris i stationcarversionen og når der i sommeren 2014 kommer en afløser for den lille Aygo. Alt i alt må det bare siges, at RAV4 i sit nuværende dress er den mest vellykkede til dato, når det drejer sig om udførsel.

Motormæssigt er der også sket en hel del – specielt på dieselfronten, hvor den 2,0 liters D-4D med 124 hk og den 2,2 liters D-4D med 150 hk skiller sig positivt ud. Den 124 hk diesel har et maksimalt drejningsmoment på hele 310 Nm ved blot 1.600 o/min, hvilket giver en meget blød kørestil, da du har mulighed for at holde bilen i høje gear ved lave omdrejninger. Samtidig er motor meget støjsvag i forhold til tidligere, hvilket er yderst behageligt på de lange stræk. Ved koldstart er man dog ikke i tvivl om, hvilken type motor der er tale om – men, sådan er det jo med stort set alle dieselmaskiner i dag.

Toyota lover 19,2 km/l for versionen med firehjultræk. Et tal vi ikke helt kunne holde, da vi nåede et gennemsnit på 16,5 km/l. Vælger du versionen med forhjulstræk er tallet 20,4 km/l.

RAV4 er vokset en del siden introduktionen. Nyeste model har en længde på 4,57 m og en bredde på 1,85. Vigtig er akselafstanden på 2,66 m, der giver god plads ved bagsædet samtidig med at du har plads til hele 547 liter i bagagerummet. Det er rigtig godt. Samtidig har man valgt en traditionel bagklap i stedet for den højrehængte slags, som modellen ellers har været udstyret med.

Selvom RAV4 er en stor bil, så føles den ikke stor ved f.eks. bykørsel, bl.a. takket være en forholdsvis lille venderadius.

Ønsker du at tage en genvej hjem fra arbejde, så kan RAV4 klare de fleste forhindringer. RAV4 er udstyret med Toyotas IDD system (Integrated Dynamic Drive, red.). Systemet sørger for optimalt vejgreb i alle situationer ved bl.a. at lade firehjulstrækket, ESP systemet, ABS bremserne og bilens servostyring arbejde tæt sammen.

Prismæssigt er RAV4 blevet yderst attraktiv, da det er muligt at erhverve sig en basismodel med 2-hjulstræk for knap 380.000,-. Her er der tale om en T2 model mht. udstyr. Bedst til prisen må i mine øjne være en 124 hk diesel med T2+ og firehjulstræk. Her taler vi om cirka 420.000,-, hvilket så absolut er konkurrencedygtige priser.

Toyota Rav4 i sit nyeste dress – det er slet ikke så dårligt.