Toyotas modeller har som regel en levetid på omkring 4-5 år, og midtvejs i livet får modellerne sædvanligvis et mere eller mindre gennemgribende facelift. Den seneste RAV4 blev introduceret i 2002 så for dens vedkommende er tiden nu inde til et facelift.

Faceliftet
Kosmetisk har faceliftet betydet ændret for- og bagkofanger, ændrede lygter og ny instrumentering. Interiørets farver har man lavet i mørkere toner, og det giver et mere eksklusivt udseende. Desuden er RAV4 nu som standard udstyret med gardinairbags. I Van udgaven er det dog kun i passagersiden at der gardinairbag, da adskillelsen til varerummet ved førersædet gør at der ikke er plads til airbaggen.  

Ingen pladsproblemer ved førersædet
I mange varebiler har Told & Skat’s regler om varerummets længde tidligere betydet at adskillelsen mellem varerum og førersæde var placeret så tæt på sædet, at man ikke kunne flytte det tilstrækkeligt bagud, hvis man var udstyret med lange ben. Dette var også et problem i RAV4, men reglerne er heldigvis blevet lempet, så dette bureaukratiske problem ikke længere eksisterer.

Luksuspakke med indbygget sikkerhed
Som standard er RAV4 fint udstyret med bl.a. elruder, elspejle, fjernbetjent centrallås, læderrat med betjening af radio, sædevarme, aircondition og 5 airbags.

Som udvidelse af både komfort- og sikkerhedsudstyret har man mulighed for at købe en ”Luksuspakke” til RAV4. Prisen er 26.530,- incl. moms og for de penge får man 16” alufælge, skærmforøgere, klimaanlæg, BAS (Brake Assist system), VSC (ESP) og traction control.

Det vigtigst i udstyrspakken er selvfølgelig at man har mulighed for at få udstyret bilen med ESP – man kan jo så overveje om det ikke burde have været standard i en bil i den klasse og til den pris.

ESP og terrænkørsel
Den eneste ulempe ved ESP er kombinationen med en bil man kan tage med i terrænet. ESP systemet kan ikke slås fra, og ved kørsel i løst sand eller mudder skal der ikke meget til, før systemet tro, at bilen er på gal kurs, og derfor prøver at bremse et eller flere hjul. I grelle tilfælde kan nedbremsningen betyde, at bilen mister tilstrækkelig fart til, at man kører fast.

Samme motor
Motormæssigt er der ikke sket noget i forbindelse med faceliftet. Det er den gamle kending med 116 common-rail dieselheste der stadig er det bedste alternativ til RAV4. Motoren passer fint til bilen, og det kraftige moment på 250 Nm. er rart at have ved hånden, når man tager bilen ud i terræn. Støjniveauet er dog rigeligt højt, men virker trods alt ikke så anmassende som i Toyota Sportsvan med samme motor.

Totalt set
Der er ikke meget negativt at sige om RAV4 anno 2004. Designet er topmoderne og appellere til en bred målgruppe. Komfort- og  sikkerhedsudstyret er i top, og RAV4 kører meget personbilsagtigt på asfalten, mens den samtidig er habil i terrænet.

Konkurrenterne tæller bl.a. Suzuki Grand Vitrara, Honda CR-V og Hyundai Santa Fé. Prismæssigt ligger Toyota i den tunge ende men byder på samme tid på køreegenskaber, teknik, og udstyr som overgår de fleste konkurrenter.  

Af