Toyota har næsten altid være førende på markedet for de seriøse firhjulstrækkere. Toyota Landcruiser har eksisteret siden midten af 50'erne og har været det foretrukne køretøj til blandt andet Rødekors. I 1995 introducerede Toyota den mere personbilsagtige offroader RAV4. Bilen var blandt de første såkaldte cafe-offroadere; altså en højbenet bil med permanent firhjulstræk. Siden da er der kommet mange andre til bl.a. Honda CR-V, Hyundai Santa Fe og Nissan X-Trail. For at tage kampen op mod de nye konkurrenter er Toyota nu kommet med en ny RAV4. Vi tester Rav4'eren som van med 5 døre, og med den 2.0 liters common-rail dieselmotor.

Den først RAV4 havde, på det tidspunkt den blev præsenteret, et lækkert og smart design, og det er også tilfældet med den nye RAV4. Designet er sportigt og ungdommeligt, og bilen er rigtigt smart; især i den 3-dørs version. Desværre fås den 3-dørs ikke som van.

RAV4'eren med dieselmotor har mange fordele frem for benzin versionen. Designmæssigt har man nemlig valgt at lave indsugningen til intercool'eren i motorhjælmen og denne "potens-bule" giver et helt rigtigt strejf af sport. Derudover er en 2 liters common-rail motor rigtigt god både på vejen og i terræn. Motoren finder man desuden i Sportsvan og Previa

Motoren yder 116 Hk. ved 4.000 o/min. og et moment på 250 Nm ved 1.800 o/min. Tophastigheden lyder på 170 km/t og 0-100 kan klares på 12,1 sek.. Støjmæssigt er der ikke noget at udsætte på motoren; man kan sagtens høre at man i byen kører diesel, men det er jo tilfældet i næsten alle dieselbiler. På lande- og motorvej er støjniveauet ganske behageligt, og det begynder først at være lidt generende over 140 km/t. Men, det er faktisk først når man tager Toyota'en med ud i lidt terræn, at man virkelig lærer motorens potentiale at kende.

Teknisk set er bilen så simpel, som en firhjulstrækker kan være. Der er ikke noget der hedder indkobling af firhjulstrækket, reduktionsgear eller låsbart bagdifferentiale. Firhjulstrækket er permanent dvs. at bilen under normale omstændigheder kun trækker på forhjulene, men hvis de mister vejgrebet sørger en viskose-kobling for at fordele kræfterne til baghjulene. Dette sker uden man som fører mærker andet end, at bilen ikke sidder fast.

I let terræn har bilen ingen problemer med at komme frem. Hvis man køre i 2. gear med en konstant hastighed kan man grave sig igennem mangt og meget. Der kan opstå problemer i 2 situationer. Frihøjden er "kun" 20,5 cm så man skal ikke køre i alt for dybe hjulspor eller meget ujævnt terræn. Desuden kan man få problemer, hvis et hjul slet ikke har fodfæste, da man så ikke har trækkraft på det andet. Men RAV4'eren er jo heller ikke bygget til hårdt terræn, og i forhold til det, klarer den sig utroligt flot.

Kabinen er, som det ydredesign, lavet meget smart og ungdommelig. Instrumenteringen er bl.a. lavet med 3 dybt liggende instrumenter; hvor omdrejningstælleren er placeret i midten. Samlekvaliteten er udmærket, dog kunne man ønsket sig lidt blødere plastik på instrumentbordet.

Et alvorligt minus ved kabinen er pladsen ved førersædet. Da denne bilen er lavet om til en van, skal der jo være den obligatorisk adskillelse mellem fører og varerum. Men denne adskillelse sidder så tæt på førersædet at dette ikke kan skubbes langt nok tilbage. Jeg er 1,86 m og ville gerne have haft sædet 2 cm længere tilbage, men det kunne desværre ikke lade sig gøre. Og da rattet kun kan justeres i højden kan man heller ikke justere afstanden her.

Udstyret i en RAV4 synes lidt sparsomt. El-ruder og el-spejle, fjernbetjentcentrallås og radio med cd afspiller er stort set det "luksusudstyr" du finder i bilen. Jeg savner specielt a/c.

Sikkerhedsudstyret skal man også kikke godt efter for at finde. 2 airbags og ABS med EDB er det eneste standardudstyr. Og i dag, hvor 4 airbags anses som meget få, og stort set alle nye bilen kommer med airbaggardiner, synes Toyota'en sikkerhedsmæssigt håbløst bagud.

Selvom en RAV4 er højbenet ligger den overraskende godt på vejen. Retningsstabiliteten og sidevindsfølsomheden imponerer, og i sving krænger den ikke slet så meget, som man kunne frygte. Også i byen er bilen let kørt takket være en meget effektiv servostyring og den kvikke motor.

Ligesom Honda CR-V er bagklappen hængslet på siden og åbner op mod højre. Dette kan være lidt upraktisk når kan holder tæt parkeret eller skal læsse varerummet fra fortovet. Reservehjulet er spændt på bagklappen og sidder i en aflåselig hjul-boks.

Med RAV4'eren er Toyota tilbage i kampen om at få cafe-gæsterne bag rattet af en Toyota. Der findes en del konkurrenter i dette segment, men med den nye RAV4 står Toyota stærkt. Især design, motoren og terrænegenskaberne bør fremhæve RAV4'eren overfor mange af konkurrenterne.