VW Golf GTI har i mange år været en rå legende på GTI-plan, men lige så stille er Golf GTI blevet mere medgørlig og afpudset, hvor nogle endda mener, at der ikke er noget tilbage en den gamle sjæl. Men stadig må vi sige at den aktuelle Golf GTI er en komfortabel racer med 200 hk, og stadig ganske underholdende at køre i. Prisen er selvfølgelig krøbet op i de højere luftlag, så GTI'en koster i dag 438.000,-. Men VW har et billigere alternativ, som måske er næsten lige så godt.

Alternativet
Alternativet hedder VW Golf GT Sport og koster med 170 hk fra 308.000 kr.. I forhold til Golf GTI er den største og åbenlyse forskel kraftværket under motorhjelmen. Golf GTI er udstyret med en 2,0 liters turbomotor, mens GT skal nøjes med en 1,4 liters (1.390 ccm), hvilket ikke lyder af meget.

De 1.390 ccm bliver dog godt udnyttet, da der er monteret både kompressor og turbo for at de få ccm til at være lynende hurtige. 170 hk bliver det til, og de er meget effektive, da kompressoren sørger for kræfter ved de lave omdrejninger, hvor så turboen yder bedre ved højere omdrejninger. Ligesom VW’s 2,0 liters FSI motor, er denne også blevet kåret til årets motor i verdenen, og den er da rigtig, rigtig underholdende, og samtidig rimelig økonomisk. Vi nåede et gennemsnit på 12,5 km/l, hvilket er ganske acceptabelt bilen typen taget i betragtning.

222 km/t
På præstationerne kan de manglede 30 hk i forhold til GTI ses, og momentet er da heller ikke helt på samme højde, men GT er dog ganske hurtig alligevel. 0-100 km/t klares på 7,9 sek. (7,2 sek. GTI), og tophastigheden er på 222 km/t (235 km/t GTI).

GT i forhold til de andre Golfer
I forhold til de ”almindelige” Golf varianter er GT Sport (170 hk) udstyret med 17” alufælge med 225/45 dæk, en sænket sportsundervogn og dobbelt udstødninger. 3 ting, der både syner godt, men også gør køreegenskaberne og oplevelsen tættere på den ægte GTI. Et dejligt ”tungt” og præcist styretøj, og igen en gearkasse i verdensklasse gør køreoplevelsen tæt på perfekt.

Indvendigt kan GT Sport bl.a. pryde sig med læderrat, lædergearknop, læderhåndbremse, tonede ruder, sportssæder foran (begge højdejusterbare) og specielt sædebetræk.

Generelt
Generelt er VW Golf kendetegnet ved god kvalitet, god sikkerhed og fornuftig plads – totalt set en rigtig familiebil - men i denne GT Sport udgave føles den ellers almindelig Golf ualmindeligt veloplagt, spændende og attraktiv. Hvis man længe har drømt om en Golf GTI, men synes de knap 440.000,- er for mange penge, så burde man lige trille en tur i GT Sport - for der er ganske god mulighed for at man bliver tilfredsstillet, og samtidigt sparer over 100.000,-.