Efter et par dage i den nye Passat Alltrack blev jeg stoppet af en håndværker på en tankstation. ”Nåh…, det er sgu da den nye Passat til mænd.”, sagde han og forsvandt i sin Transporter. Jeg stod lidt og undrede mig, da jeg egentlig ikke havde tænkt på bilen med den sætning i hovedet før. Er den almindelige Passat ikke til mænd, eller…? Jeg kan da finde en hel del granvoksne herrer, der bestemt vil være uenige i den påstand – jeg behøver bare besøge naboer og genboer i mit villakvarter, hvor der står VW Passater i næsten hver anden indkørsel.

Jeg ved selvfølgelig godt, hvad den kære VVS’er tænkte på – for VW Passat er i sit normale dress en yderst driftsikker familie-/firmabil med et, uden at fornærme nogen, yderst konservativt ydre. Men det er ikke tilfældet med den nye Alltrack-version. Her har VW nemlig forsøgt at gå Volvo og Audi i bedene og skabt en firehjulstrukken stationcar med øget frihøjde og et mere robust ydre – og ser du på billederne, så er det lykkedes ganske godt. Den almindelige Passat er stadig at finde under de bredere skærme – men bilen har fået det ”ekstra”, som den ellers mangler for at skille sig ud fra mængden.

Konstruktionen
Vælger du Alltrack med en af topmotorerne, er det permanente firehjulstræk, 4Motion, standard. Systemet fordeler trækkraften til de fire hjul afhængigt af underlaget, så du på den måde altid har optimal ”traction”, lige meget om det er asfalt, grus, sne e. lign. Derudover er frihøjden øget med 30 mm, hvilket giver en hel del ekstra muligheder for at forcere lettere forhindringer. Umiddelbart lyder 30 mm ikke af meget – men i let terræn kan det gøre en stor forskel. For at modstå det lidt hårdere fører, er Alltrack udstyret med større og mere markante stødfangere (tidligere kofangere, red.), bredere sidepaneler og bundskjold i rustfrit stål ”look”. Det giver en ganske maskulin fremtoning, og får, som tidligere skrevet, Passat Alltrack til at skille sig ud fra mængden.

Motorvalg
Er du fristet af VW Passat Alltrack har du to benzin- og to dieselvarianter at vælge imellem. Vælger du den 1,8 liters benzinmotor med 160 hk får du ikke 4Motion med i købet. Det får du til gengæld på den 2,0 liters version med 210 hk. På dieselsiden kan du få en 140 hk og en 170 hk motor – begge på 2,0 liter. Førstnævnte fås både med og uden 4Motion. Vi har testet den 170 hk diesel med 6-trins DSG gear.

Motoren gør et fremragende stykke arbejde. Den virker en smule grov ved koldstart, men falder hurtigt til ro når først varmen breder sig. Gearskiftet fungerer glimrende, om end skiftene fra 1. til 2. gear kan virker lidt febrilske når bilen er kold. Samtidig føles gearkassen ekstremt langsom, hvis du f.eks. foretager en trepunktsvending og går fra bakgear til 1. gear. Der føles ventetiden virkelig lang – specielt, hvis en anden bil dukker op i horisonten. Om dette er et programmeringsspørgsmål skal jeg ikke kunne sige – det var dog til stor irritation under testen.

Ved fuld acceleration er Alltrack 2,0 TDI 4Motion 8,9 sekunder om at nå de 100 km/t. Topfarten er 211 km/t, hvilket burde være rigeligt for de fleste. Med et maksimalt drejningsmoment på 350 Nm har du fin trækkraft fra de lave omdrejninger, og du må trække op til 2.200 kg på krogen. Den 170 hk diesel har et gennemsnitlig brændstofforbrug på 16,9 km/l, hvilket vi dog ikke helt formåede at nå. Vi endte på 15 km/l rent. Ved mere overvejret kørsel, vil de 16,9 km/l absolut være mulige at nå. I disse økø-tider kan det oplyses, at Alltrack med denne motor indfinder sig i energiklasse C og har en CO2-emission på 155 g/km.

Indvendigt
Pladsen i kabinen er præcis som i den almindelig Passat, nemlig god. Både ved forsæderne og bagsæderne er der rigeligt med plads, og derudover har du et af markedets største bagagerum at gøre godt med.

Kvaliteten i kabinen er typisk VW, hvilket vil sige ”høj”. Der er ikke tale om designmæssige superdetaljer, men derimod om en kabine, hvor alt sidder hvor det skal, føles behageligt og er af høj kvalitet. Sæderne er yderst behagelige og de lange stræk er ikke noget problem i Passat Alltrack.

Set over en kam
Som samlet pakkeløsning er Passat Alltrack en rigtig godt bekendtskab. Sammenlignet med en tilsvarende Passat Variant er merprisen godt og vel 40.000,-, hvilket vel egentlig er rimeligt nok, når vi kigger på det ekstra du får med – her taler jeg naturligvis om firehjulstræk og de designmæssige detaljer. Vi har desværre kun testet den 170 hk dieselmotor – men jeg kunne godt tænke mig at teste den 210 hk benzinmotor for at se, om gearskiftet også her føles lidt langsomt når du går fra bak til fremadgående.

Er 585.000,- for meget for en ”Passat til mænd”? Næh, egentlig ikke. Du får en bil som sagtens kan konkurrerer med Volvo XC70, der med tilsvarende motorkraft koster et pænt stykke over 700.000,-. Skal konkurrencen foregå indenfor samme koncern, så koster en Audi A4 Allroad også over 700.000,- - og da hverken Ford Mondeo, Skoda Superb (fås med 4x4, red.), Toyota Avensis eller Mazda 6 fås med firehjulstræk og øget frihøjde, ja, så har Passat Alltrack vel egentlig markedet for sig selv. Spørgsmålet er så bare, hvor stort markedet er.