VW har altid været kendt for at lave gode, solide og dyre biler, og det er også tilfældet med deres Stationcar version af Passaten.

Da Passaten kom frem i 1996 blev den af mange udråbt til den bedste bil i sin klasse, og den position beholdte den i nogle år. Men kort tid efter introduktionen kom VW med kraftige prisstigninger på Passaten, og da den i forvejen var en dyr bil, blev Passaten uopnåelig for mange.

Den billigste Passat, en 1.6 Sedan med 101 HK koster 276.000, og en stationcar koster fra 293.000. Vores testbil med diesel motor koster som standard 362.9060, men havde en del ekstra udstyr så prisen løber op i 381.628,-. Ekstraudstyret bestod af: Metallak, blankerudelister, netadskillelse til bagagerummet, vinterpakke

For få år tilbage var det sjældent en stor fornøjelse at køre en bil med diesel motor. Ofte var bilen under motoriseret og både gangkultur og støjniveau var langtfra på højde med en benzinmotors. Men denne opfattelse ændre man radikalt efter en tur i Passaten, eller en af de mange andre biler med en moderne diesel motor.

Varianten har ikke ændret sig så meget gennem dens levetid, men grunden til den stadig er en aktuel ”Testbil” er diesel motoren. Passaten her var udstyret med en 1.9 liters Turbo diesel motor med 130 HK v. 4000 o/m. og et imponerende moment på 310 Nm v. 1900 o/m. Til sammenligning har en Porsche Carrera et moment på 370 Nm v. 4250 o/m.

Kabinen er i Passaten meget stor og komfortabel. Det mørke interiør og den høje kvalitet gør at man virkelig føler sig hjemme og føler at man sidder i en solid bil. Instrumenteringen domineres af de to ure, speedometer og omdrejningstæller der er omkranset af en krom kant. Baggrundsbelysningen er blå og det ser efter min mening smart ud.

På bagsædet er der rigtig god plads til benene, men alligevel ikke helt så eminent som i den nye Ford Mondeo Stationcar.

Bagagerummet rummer 495 l og kan udvides til 1600 l ved at lægge sæderne ned. Testbilen var udstyret med et ”hundegitter” som man kan trække op til loftet som et almindeligt rullegardin. Sikkerhedsmæssigt et stort plus, hvis man pakker så meget i bagagerummet at det rager over bagsædet.
Bag rattet kan man med det samme se og føle, at man sidder i en stor bil. Udsynet bagud er ikke imponerende godt; og det bliver ikke bedre når man har bagagenettet rullet op. I byen er Passaten en stor bil at køre rundt i, og man skal altid sigte efter en ekstra bred parkeringsplads, når man skal på indkøb.

Da komforten er sat i højsædet i Passaten, er skarpe sving ikke dens livret. Den relative bløde undervogn gør, at bilen krænger en del når den presses. Så det er først, når man kommer ud på landevejen og motorvejen at Passaten er i sit es.

Den kraftige diesel motor accelerer fra 0-100 på 10 sek. og accelerationen stopper først ved 201 km/t. Og så er det virkelig en fryd at overhale i Passaten. Det overlegne moment sørger at bilen har trækkraft nok til overhalinger i alle 6 gear; man skal bare huske at holde godt fast i rattet, især hvis man sætter den i 4. gear og træder sømmet i bund. Mellemaccelerationen 80-120 km/t klares på omkring 7 sek. Tilsammenligning bruger en BMW 325ti med 192 hk 7,3 sek.

Brændstoføkonomien er også helt i top. Med 90-100 km/t går Passaten 22 km/t og ved hurtig motorvejskørsel kan den holde 18 km/l.

Sikkerhedsmæssigt er det ikke noget at klage på. 6 airbags, tre-punktsseler og nakkestøtter til alle. EuroNCAP har vurderet crash sikkerheden til 4/5 mulige stjerner.

Passatens problem er bare prisen. 363.000,- er MANGE penge for alle mennesker; og en børnefamilie, som især kunne have glæde af den store bil, har nok ikke lyst til at sætte sig i sådan en gæld.