Touran er navnet på VW's bud i klassen for mini MPV'er. En klasse, som Opel Meriva har siddet tungt på siden den blev introduceret. Men, nu er der tryk på fra konkurrenterne, der ud over Opel Meriva også tæller Ford Focus C-max, Mazda Premacy og Renault Megane Scenic. Faktisk er konkurrencen blevet så skarp, at man skal ned i de designmæssige detaljer, for at finde ting der skiller de forskellige biler ad. En af de vigtigere detaljer er bagsædearrangementet. Hvor mange sæder er der og hvor nemt skiller man sig af med dem, hvis man ønsker mere bagageplads?

Vores Touran var udstyret med en 3. sæderække. Det betyder at der er sædeplads til 7 personer. Men, man skal ikke være langbenet, hvis man ønsker at tage plads på den bagerste sæderække. Faktisk er den kun komfortabel for mindre børn. En smart detalje er dog, at sæderække hurtigt lægges ned helt plant med gulvet. Dette giver en hurtig mulighed for at udvide bagagepladsen. Godt tænkt af VW, der har luret vigtigheden af multifleksible bagsæder af fra Opel.

Touran fås med fire forskellige motorvarianter. 2 benzin og 2 diesel. De to benzinversioner er begge 1,6 liters og yder helholdsvis 102 Hk og 115 Hk (FSI). Dieselvarianterne er på 1,9 og 2,0 liter og yder helholdsvis 100 Hk og 136 Hk. Sidstnævnte har et moment på hele 320 Nm, hvilket gør den til noget af et muskelbundt i mellemaccelerationerne.


Vores testbil var udstyret med den nye 1,6 liters FSI motor med 115 Hk. Motoren er en lille perle, der takket være FSI teknologien virker kvik og veloplagt - specielt hvis den lå i en bil, der ikke vejede 1.425 Kg. Fylder du nemlig godt op på de tre sæderækker, er der bestemt ikke meget overskud tilbage når der virkelig skal arbejdes. Derfor kan en dieselversion klart anbefales, hvis man ønsker at kører med fuldt læs. Har man på den anden side kun brug for de to forreste sæderækker og ikke fylder bagagerummet med store melsække - ja, så er den 1,6 liters FSI'er et ganske behageligt og meget tyst bekendtskab. Motoren leverer sin 115 Hk ved 5.800 o/min og har et moment på 155 Nm ved 4.000 o/min. Kræfterne overføres til vejen via en glimrende 6-trins manuel gearkasse.

Glimrende er dog ikke benzinøkonomien. VW lover 13,4 Km/l i mix. Et tal vi ikke helt kunne nå, selvom det meste kørsel var på landevej. 11,9 Km/l kom vi frem til. Ikke helt nok i vores øjne.

Rent designmæssigt er Touran ret konservativ at se på. Man har valgt et design der ikke springer i øjnene, men samtidig heller ikke byder på nogen former for øjebæ. Faktisk er Touran rigtig kedelig at se på.
Interiøret er ikke kedeligt - det er bare typisk VW. Kvaliteten er god og solid ganske som vi kender det. Man kunne måske godt savne lidt designmæssige detaljer eller fornyelser. Det er der ikke - men, det er så til gengæld er der, virker.
En ting der dog er værd at fremhæve er sæderne. De er absolut fantastiske at sidde i og gøre Touran til en meget afslappende bekendtskab på langtur. Et stort plus i karakterbogen på dette område.

Touran er som den eneste i sin klasse, som standard udstyret med ESP. Et plus i den samlede vurdering. Samtidig er Touran med helt fremme, når det drejer sig om airbags. Hele 8 af slagsen er der at finde i bilen.

Sammenlagt virker Touran som en god og solid mini MPV. Den kan det den skal og så heller ikke meget mere. Alt virker og sidder stort set som det skal. Vi kunne dog godt tænke os lidt mere "halløjsa" fra VW's side. Ting der gør at man netop vender snuden mod Touran og ikke konkurrenten.

Prismæssigt ligger Touran, med sine 307.598,- kroner, næsten 25.000,- kroner over sin p.t. hårdeste konkurrent, nemlig Ford Focus C-Max, der koster 284.500,- kroner for en 1,8 liters benzin med 120 Hk. En spændende duel, som vi naturligvis kigger nærmere på, her på Biltorvet.dk

Af Kristian Klarskov