Volkswagen Transporter får ESP som standard

Kursen er kodeordet for ESP-systemet, som fra modelår 2007 indføres som standard i alle Transporter-modeller. Selv med chaufførens fremragende overblik fra det højtplacerede førersæde kan en Volkswagen Transporter komme ud af kurs. Den elektroniske skytsengel, ESP, hjælper til med at få vognen tilbage på sporet.

ESP standard

Mange varevognschauffører bruger bilen som deres andet hjem, mens andre kører mange gange om dagen til og fra forskellige arbejdspladser. Derfor er sikkerheden af overordentlig stor betydning. Med denne erkendelse har Volkswagen Erhvervsbiler i Danmark besluttet at gøre ESP til standardudstyr i alle de mange afarter af Volkswagen Transporter, med undtagelse af den knapt så veludstyrede specialmodel EcoLight, fra produktionsuge 22 i år. Danmarks populæreste erhvervsbil er således med i front, hvad angår sikkerhedsudstyr. Sikkerhedspakken omfatter i forvejen blandt andet ABS-bremser, elektronisk differentialespærring (EDS) og hjulspindsregulering (ASR). Separate hjulophæng på alle fire hjul giver bilen særdeles stabile køreegenskaber, selv om der er godt med læs på. God siddekomfort, praktisk joystick-gearstang og mulighed for at indstille rattet både i højden og længden betyder, at chaufføren bliver mindre træt og dermed bevarer fokus på kørslen.

Sådan virker ESP

Ingen sikkerhedssystemer kan ophæve de fysiske love. Men ESP, der er en forkortelse for elektronisk stabilitetsprogram, registrerer en risiko for udskridning og forhindrer/formindsker målrettet denne tendens. ESP hører til det aktive sikkerhedsudstyr og supplerer de eksisterende hjælpemidler antiblokeringssystemet ABS og hjulspindsreguleringen ASR. Målinger af ratudslaget og bilens hastighed aflæses af ESP-systemet, som lynhurtigt beregner hvilken retning, bilen bør køre i. Samtidigt undersøger systemet bilens faktiske adfærd. Hvis der er uoverensstemmelser mellem informationerne, går ESP ud fra, at bilen er ved at skride ud. Derfor bremser ESP et af hjulene og forhindrer dermed udskridningen.Bestilles Transporter med fabriksmonteret anhængertræk, hører trailer-stabilisator med. Systemet griber aktivt ind og hjælper med at stabilisere hele vogntoget, hvis anhængeren kommer i slinger.

Transporter til næsten alle formål

Volkswagen Transporter fås i forskellige længder og højder som kassevogn, ladvogn og chassis med enkelt eller dobbeltkabine og til persontransport i Kombi- og Shuttle-udgaverne samt Caravelle og Multivan. Mulighederne er utallige for individuelle opbygninger, og motorvarianterne er mange. Som endnu en nyhed leveres Transporter med 2,5 liters TDI-motorer nu også med dieselpartikelfilter som standard. I forbindelse med modelårsskiftet forventes en mindre prisstigning.