Sideløbende med Volvo Cars' fokus på biobrændstoffer og hybridteknologi bliver der også løbende foretaget brændstof-økonomiske forbedringer på virksomhedens almindelige drivliner.

En særlig udgave af Volvo C30 med navnet Efficiency vil kunne køre hele 22,2 kilometer på literen og udleder under 120 g/km CO2.

Samtidig introducerer Volvo Cars en Powershift gearksse, som mindsker brændstofforbruget med omkring otte procent.

"Vi har en forpligtelse til at mindske brændstofforbruget for vores konventionelle benzin- og dieselmotorer. Når vi gør det, mindsker vi samtidig det samlede CO2 udledningsniveau for hele modelprogrammet," siger Magnus Jonsson, vicedirektør for Research og Development hos Volvo Cars.

I 2008 introducerer Volvo Cars derfor en Volvo C30 med en 1,6 liter turbodiesel (105 hk), som kan køre hele 22,2 kilometer på literen.

Det er lykkedes eksperterne hos Volvo Cars at mindske brændstofforbruget, så C30 Efficiency kan køre 1,7 km mere end de 20,5 km/liter, som er det officielle tal for den C30 1,6D, som kan leveres i dag. Oversat til CO2 udledninger er der tale om et fald fra 129 g/km til under 120 g.

"Det er et område med små marginaler og fremskridt. Mange systemer og detaljer i en bilmodel er dimensioneret til at passe alle motorvarianter fra den mindste diesel til den kraftigste benzinmotor. Det giver muligheder for fine justeringer på inviduelle motorvarianter, særlig de mindste alternativer," forklarer Magnus Jonsson.

En række tiltag inden for fire hovedområder
Reduktionen i brændstofforbruget er opnået ved hjælp af en række tiltag inden for fire hovedområder:

• Aerodynamik. Chassishøjden er mindre på Efficiency, den er forsynet med en ny tagspoiler bagpå, en ny bagkofanger, paneler under karrosseriet, optimeret motorkøling og aerodynamisk optimerede 16" fælge.
• Rullemodstanden er mindsket vha. en ny generation af lavfriktionsdæk.
• Den nye gearkasse har højere gearing og revideret gearskifte i tredje, fjerde og femte gear.
• Forøget drivlineeffektivitet. Dette inkluderer lavfriktions- gearkasseolie, optimering af servostyringen og motorstyringssystemet.

Den specielle C30 bliver også udstyret med visuelle detaljer, der understreger dens unikke egenskaber.

Tilskud fra den svenske stat
I Sverige klassificeres en konventionel bil, der udleder 120 g/km CO2 eller mindre som en miljøbil. Det berettiger private købere af nye biler til en statsligt tilskud på 10.000 svenske kroner. "Disse tiltag er positive både for kunden og for miljøet.  Bilejeren får en Volvo C30 med den samme sportslige følelelse og udseende, og kan samtidig glæde sig over en endnu bedre brændstoføkonomi og, i visse lande, skattefordele. Samtidig mindskes udledningen af CO2 med omkring otte procent," siger Magnus Jonsson.

Powershift mindske forbruget med otte procent
I begyndelsen af 2008 introducerer Volvo Cars en ny gearkasse med en såkaldt Powershift detalje.

Powershift mindsker brændstofforbruget med omkring otte procent sammenlignet med de automatgearkasser, der er på markedet i dag.

Enkelt forklaret kan man sige, at Powershift består af to manuelle gearkasser, som fungerer parallelt og styres af separate koblinger. Da der ikke er nogle afbrydelser i det leverede omdrejningstal under gearskifteprocessen, sker gearskiftet omgående, og effektiviteten er højere.

Udviklinger i benzin- og dieselmotorer
Miljøet er konstant i fokus, når Volvo Cars arbejder med løbende forbedringer i benzin- og dieselmotorprogrammet.

For benzinmotorernes vedkommende undersøger virksomhedens eksperter, hvordan direkte indsprøjtnings teknologien kan forbedres yderligere, og de ser også på endnu mere avanceret styring af både luft/brændstofblandingen og ventilkontrollen. "Når det gælder dieselmotorer, er det ikke brændstofforbruget, der byder på de største udfordringer. Her drejer det sig primært om at klare de hele tiden skrappere krav til udledninger såsom kvælstofilte (NOx) og partikler uden at sætte dieselmotorens allerede lave brændstofforbrug over styr," siger Magnus Jonsson.