At følge op på en succes kan være en svær opgave, derfor satte Volvo også alt ind da den nyeste generation af C70 modellen skulle formes. Fra Volvos egen side valgte man at tage en eksisterende succes, nemlig S40/V50, og bruge som grundsten til byggeriet. Dernæst allierede man sig med et af verdens førende designhuse, nemlig Pininfarina, for at sikre at også det ydre ville være optimalt, når den nye model skulle introduceres. Men, hvad har man så fået ud af alt dette? Vi har kigget nærmere på den nye C70’er – helt præcist topmodellen T5.

Opbygningen
Nyeste generation af Volvo C70 adskiller sig bl.a. fra forgængeren ved at følge trenden og være udstyret med metalfoldetag. Taget er opdelt i tre dele, for at spare plads, og kigger man godt efter, så er det noget af en ingeniørmæssig præstation. Har man bare en lille smule teknisk interesse, så er det en fornøjelse at se taget folde sig sammen eller folde sig ud. Man kan dog ikke undgå at tænke at det må koste en formue, hvis dette ingeniørkunst går i stykker.

Det tager kun godt tyve sekunder at ændre bilen fra smart coupé til cabriolet, eller omvendt. Det er ganske hurtigt og samtidig vanvittig nemt at foretage denne operation. Når det så er overstået, så kan man nyde godt at en virkelig imponerende lydisolering i coupéen eller frisk luft om ørene i cabrioleten.

Som coupé er C70 virkelig flot og skiller sig virkelig ud i gadebilledet. Formerne er smukke og virkelig gennemtænkte. Dette billede ændres på ingen måde når man trykker på den lille knap og forvandler coupéen til en firepersoners cabriolet. Det er et smukt syn og Volvo kan være stolte af deres samarbejde med det italienske designhus.

Motorvalg
I Danmark er det muligt at få sin C70’er med fire forskellige motorer – tre benzin og en diesel. De to mindste motorer er ens, de er på 2,4 liter men med forskellig ydelse. De yder henholdsvis 140 hk og 170 hk. Den næste motor i rækken er topmodellen T5, der med sine 220 hk og 320 Nm i drejningsmoment har godt med punch. Sidste motor er den suveræne D5 turbodiesel med 180 hk, der takket være et maksimalt drejningsmoment på 350 Nm er oplagt som cruiser.

Vores testbil er topmodellen T5, der med 220 hk umiddelbart skulle gøre C70 til en kvik sportslig coupé/cabriolet. Det gør den også, men man skal ikke forvente at det er en sportsvogn man sætter sig ind i – det sætter bilens vægt, på over 1,6 ton, simpelthen en stopper for. Det skal dog ikke forstås sådan at C70 er kedelig eller langsom – det skal forstås sådan at C70 T5 er en hurtig og velmotoriseret bil, der har masser af muskler, men som ikke er designet til agerer sportsvogn, men nok mere hurtig cruiser.

Pladsen og sikkerheden
Pladsen i C70 er ganske god, når man tager bilens konstruktion i betragtning. Med taget nede og lidt fremrykkede forsæder, kan fire personer nemt og behageligt bevæge sig rundt i sommerlandet. Bagagen skal man dog nok vælge at få eftersendt, da det store metalfoldetag optager det meste af pladsen i bagagerummet. Lidt plads til bagage er der dog og et tryk på en knap i bagagerummet får metalfoldetaget til at løfte sig en smule og give adgang til den lille plads, der ifølge Volvo skulle være rigelig til at sæt golfkøller. Med taget på plads er pladsen i kabinen noget mindre og ikke egnet til længere ture for fire fuldvoksne personer.

På trods af sin konstruktion som cabriolet, er Volvo C70 et meget sikkert sted at opholde sig. C70 har ekstra stive dørmonterede airbags, som er med til at højne sikkerheden i tilfælde af en kollision. Samtidig er C70 udstyret med det såkaldte ROPS system (Roll Over Protection System). Dette system analyserer bilens færd og vil i tilfælde af at bilen har mulighed for at ruller over, forsøge at foretage en korrigerende handling. Hvis dette ikke hjælper vil bilen selv på et brøkdel af et sekund aktiverer ROPS systemets styrtbøjler, der vil være med til at sikre passagererne.

Økologi?
Volvo kan godt lide at skille sig ud, så derfor har man valgt at lave C70 af miljøvenlige materialer. Interiøret er derfor lavet af materialer, der ikke udskiller giftige stoffer – alle tekstiler overholder derfor den økologiske ØkoTex standard 100. Samtidig kan 85 % af C70’eren genbruges, når den engang skal skrottes. Som et ekstra plus, så er Volvo C70 udstyret med Volvos eget Interior Air Quality System (IAQS), der overvåger og fjerner skadelige stoffer og partikler i luften, når taget er oppe.

Disse ting skulle, ifølge Volvo, gøre C70 til en mere ”økologisk” bil end flere konkurrenter.

Indtryk
At opholde sig i Volvo C70 er en fornøjelse. De fantastiske sæder byder på komfort i verdensklasse og ergonomien og designet i kabinen er virkelig god. Kvaliteten af materialerne, her tænkes på læder, plast, etc. er formidabel og det helhedsindtryk man får når man sætter sig ind i bilen er perfekt. Alt virker og sidder, hvor det skal. Vores testbil var udstyret med en lækker lys læderkabine, der matchede den friske lyseblå farve på bilen perfekt.

En lille designdetalje, der irriterer, er sikkerhedsselerne på bagsædet. Ved kørsel med taget nede blafrer selerne og giver en irriterende lyd. Selerne kan sættes fast i en lille klemme – men, dette er besværligt og ikke særlig effektivt. Et lille minus, der dog på ingen måde kommer i nærheden af at rykke ved det overordnede indtryk af bilen.

Prisen
Mindste model med 140 hk koster 599.995,- kroner – men du vil med garanti blive skuffet, hvis du køber denne model. Har du pengene, så koster topmodellen T5 ”kun” 100.000,- kroner mere, hvilket er penge, der er givet godt ud. Midt imellem finder vi den 170 hk model, der kan virke, som et godt mellem alternativ. Dyreste model er D5 udgaven, der med sine næsten 730.000,- kroner, trækker fra i toppen.

Topmodellen T5 virker umiddelbart, som det bedste køb. Her er godt med motorkraft og udstyr til en pris, der er velafstemt til det samlede produkt.

C70 er en smuk og velkørende bil, der kvalitetsmæssigt indfinder sig i den absolutte top. DU må ikke købe bilen for at få dig en hurtig topløs sportsvogn, for så bliver du skuffet. Køb den, hvis du vil have en velkørende coupé/cabriolet, der er perfekt skabt til de lange stræk med taget nede, eller de stille cruiseture i sommerlandskabet. Samtidig skal det siges at metalfoldetaget gør C70 ekstra attraktiv, da den uden problemer kan bruges året rundt. Godt strikket sammen Volvo!