Lige siden de første billeder af den nye Volvo S60 så dagens lys, har journalister verden over ventet spændt på, om bilen nu også kunne leve op til sit udseende rent køredynamisk. Samtidig lovede Volvo, ved introduktionen, at S60 vil være spækket med teknologier, der uden sammenligning vil gøre den til en af de mest sikre biler i verden. Både for bilens passagerer og for folk udenfor bilen (forklaring følger, red.).

DESIGN
Personligt er jeg fuldstændig solgt når det drejer sig om designet på S60. Der er ingen kedelig kanter og ”boks design” nogen steder. S60 er tværtimod noget af det mest dynamiske jeg længe har set. S60 skiller sig ud fra de main stream linjer bilbranchen ellers har en tendens til at følge når nye biler skal på markedet. Den gode fornemmelse fortsætter når du tager fat i håndtaget og åbner døren. Det virker solidt og vellavet, samtidig med at der er kælet for detaljerne på den luksuriøse side, hvilket afspejler sig i samlekvaliteten og materialevalget i kabinen.

KOMFORT
Volvo har altid været kendt for deres ekstremt behagelige sæder, og S60 er da heller ingen undtagelse på den front. Samtidig er det nemt at finde den optimale kørestilling, da du har rig mulighed for at indstille sæder, rat etc. Volvo har da også placeret alle kontakter, knapper, dimser osv., så de altid er inde for rækkevidde. En god detalje der giver fornemmelsen af at sidde i et cockpit – hvilket vi bl.a. kender fra Saab. Det kan de altså de svenskere – eller kinesere… Volvo blev jo overtaget af kinesiske Geely i 2010. Kineserne lovede dog, at Volvo skal forblive ”svensk” og stadig fremstå som luksuriøse og velkørende biler med høj sikkerhed. Og det der med høj sikkerhed skal vi lige kigge lidt nærmere på.

SIKKERHED
S60 er ligesom XC60 blandt de mest sikre biler i verden. Nye elementer som fodgængeralarm, der automatisk bremser bilen op, hvis en fodgænger går ud foran, er blot en af detaljerne.  Systemet er så genialt indrettet, at en radar er koblet til bremsesystemet, og skulle en fodgænger træde ud foran bilen, så bremser den selv op og undergår kollision (hvis hastigheden vel og mærke er under 35 km/t, red.). Ved højere hastigheder bremser bilen så meget ned som overhovedet muligt, for på den måde at mindske risikoen for alvorlige skader ved sammenstødet.

Udover fodgængerdetektion er S60 udstyret med spandevis af sikkerhedsudstyr, som f.eks. adaptiv cruise control, fører alarmeringssystem (registrerer hvis du er ved at falde i søvn), Lane Departure Warning, BLIS (afsøger blinde vinkler), City Safety (sørger for at du ikke kører op i den forankørende) og meget mere.

DYNAMIK
Volvo siger selv, at de har forsøgt at gøre S60 mere dynamisk end tidligere set ved en Volvo-model. Til dette kan jeg kun sige – JA! S60 kører suverænt og kan uden problemer blande sig i toppen hos konkurrenter som Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse. Udover at være ekstremt dynamisk er Volvo S60 samtidig virkelig behagelig og afslappende at køre i. Skal du bare cruise af sted, kan du nyde godt af den behagelige undervogn og de lækre motorer. Og når vi nu taler om motorer, kan vi ligeså nævne den ekstremt lækre 2,0 liters turbomotor med 203 hk. Motoren er sammen med den velkendte T6’er blandt de motorer som S60 først kom til landet med, og jeg har næsten kun roser tilovers for dette vidunder. Masser af power, uden at det bliver for voldsomt, og ekstremt lydløs kørsel. Motoren kan kombineres med den lækre 6-trins Powershift dobbeltkoblingsgearkasse, der virkelig får alt til at gå op i en højere enhed. Den kvikke vil straks bemærke navnet Powershift, som jo kommer fra Ford. Og gearkassen er da også resultatet af Fords mangeårige ejerskab af Volvo. Ganske som motoren er identisk med den nye EcoBoost motor fra Ford.

Skal vi kort ridse de kolde facts op, så stryger S60 2,0T forbi de 100 km/t på 7,7 sekunder (8,2 sek. aut., red.) og stopper først når nålen rammer 235 km/t. De mange hk kræver selvfølgelig lidt blod for at arbejde, og S60 har et brændstofforbrug på 12,0 km/l. Et tal vi ikke havde problemer med at holde. Vælger du S60 med den nyudviklede D3 dieselmotor ser det lidt anderledes ud. Her er det gennemsnitlige forbrug nemlig 18,9 km/l. Ganske imponerende.

ALT I ALT
Det er ikke svært at høre, at jeg er imponeret af den nye Volvo S60. Jeg forventede mig rigtig meget og fik disse forventninger indfriet. Volvo S60 er en af de biler, som du føler dig hjemme i og har svært ved at blive træt af at køre i. Skulle sidstnævnte dog ske, så skal bilen nok sørge for at holde dig vågen.