Volvo S80 - "2007 Top Safety Pick"

Volvo's luksus-sedan, Volvo S80, er blevet tildelt IIHS's fornemmeste pris for sikkerhed ved kollisioner forfra, fra siden og bagfra. Sammen med Acura RL og Kia Amanti var Volvo's S80 blandt de biler, der klarede sig bedst. IIHS's udtalte, at "S80 har også fået tildelt Instituttets 2007 TOP SAFETY PICK pris for overlegen samlet kollisionsbeskyttelse".

"Volvo sikkerhed har været i støbeskeen i over 80 år. Vores biler er født af en kultur, som tror på at beskytte de, der befinder sig i og omkring bilen," siger Anne Belec, direktør og koncernchef hos Volvo Cars i Nordamerika. "Sikkerhed er et spørgsmål om kulturel stolthed. Sikkerhed er ikke noget, der tilføjes, det er noget, der indgår lige fra de allerførste tanker, når en ny bil skal udvikles ".

Volvo's holistiske syn på sikkerhed tager sit udgangspunkt i research af de trafikuheld, der sker i virkeligheden. Herefter bevæger man sig videre til ingeniørarbejde, afprøvning, produktion og derefter tilbage til research af virkelige trafikuheld.

Interiør sikkerhed
En væsentlig udfordring, når det gælder passagersikkerhed, er at holde passagererne sikkert på plads, så sikkerhedssele og airbags kan fungere så effektivt som muligt. På den måde kan man mindske risikoen for alvorlige kvæstelser. Volvo Cars har udviklet en række unikke systemer, der giver den størst mulige beskyttelse, hvis uheldet er ude:
• En ny type sidekollisionsairbag gør Volvo's patenterede SIPS (Side Impact Protection System) endnu mere effektivt. De nye sidekollisionsairbags har to separate oppustningskamre, et i hoftehøjde og et ud for brystkassen. Da hofterne tåler større belastning end brystkassen, oppustes det laveste kammer med fem gange højere tryk end det øverste.
• Volvo's WHIPS, Whiplash Protection System, er et af de mest effektive på markedet. I tilfælde af en alvorlig kollision bagfra, bevæger forsædets ryglæn og nakkestøtte sig sammen med den kørendes krop bagud og dæmper derved kroppens acceleration.
• En tredelt ratstamme, der er udviklet til at bøje opad og klappes sammen væk fra føreren. Herved sikres, at den oppustede airbag har den bedste kontakt med føreren.

Forebyggende sikkerhed
Forebyggende sikkerhed, altså at undgå uheld, var et af de vigtigste udgangspunkter, da den nye S80 blev udviklet. Forebyggende sikkerhed har ført til en helt ny generation af avancerede køre- og hjælpesystemer.
 
• Adaptive Cruise Control (ACC) bruge en radarsensor til at bevare en sikker afstand til den forankørende.
• Collision Warning (CW) hjæper med at mindske risikoen for en frontal kollision. Hvis Volvo'en kommer for tæt på et andet køretøj, og føreren ikke reagerer, advarer systemet føreren med en lydalarm og synlige signaler, og evt. opbygges bremsetrykket, så bilen hurtigere bremses.
• Blind Spot Information System (BLIS) registrerer og advarer, hvis en anden trafikant bevæger sig ind i en af bilens blinde.
• Intelligent Driver Information System (IDIS) sikrer, at føreren ikke bliver distraheret af uvæsentlige information i stressede situationer, f.eks. tilbageholdes telefonsamtaler eller sms'er.
• Active Bi-Xenon Light – bevæger forlygternes lyskegle, så den følger vejens kurver – hjælper med at sikre bedst muligt udsyn i mørke på snoede veje.